نشست شورای راهبردی اعتکاف استان اصفهان در اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، در این نشست که ۲۶ فروردین با حضور آیت الله سیدابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام سیدحسین بهشتی نژاد استاد حوزه و دانشگاه و مدیرکل اسبق تبلیغات اسلامی استان، حجت‌الاسلام مهدی نیلی پور مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی، حجت‌الاسلام کشکولی استاد حوزه علمیه، دکتر قاسم زاده معاون فرهنگی شهردار و دبیران ستادهای اعتکاف کاشان و نجف آباد برگزار شد، پیرامون جنبه‌های مادی و معنوی اعتکاف بحث و تبادل نظر شد.

آیت الله مهدوی در سخنانی با بیان اینکه کار فرهنگی روح جامعه است، افزود: اصفهان در همه زمینه‌ها بهترین تدابیر فرهنگی را در کشور دارد.

ایشان در ادامه به فلسفه حضور در اعتکاف اشاره کرد و گفت: سرّ اعتکاف در انقطاع است و لازمه این انقطاع، قطع ارتباط با دنیا و نزدیک شدن به معبود است و در این صورت است که فرد لذت و شیرینی خلوت با معبود را می‌چشد.

آیت الله مهدوی ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی دقیق و ارائه طرح جامع برای رابطان و مسئولان فرهنگی اعتکاف، افزود: باید برای سلیقه‌های مختلف در اعتکاف برنامه‌های متعدد از قبیل تشکیل حلقه‌های معرفت، برنامه ذکر، پرسش و پاسخ، تعلیم قرآن و مطالعه و همچنین برنامه‌های متناسب با جنسیت افراد در زمان‌های مناسب برنامه‌ریزی و اجرا شود.

ایشان با بیان اینکه بهتر است افراد سه روز حضور خود در مسجد را به نیت استغاثه و تعجیل در فرج امام زمان(عج) معتکف شوند، افزود: احساس تشنگی معنوی جوانان به امام عصر(عج)، باعث ایجاد تحرک بیشتر آنان در کسب معارف دینی و الهی و انجام وظایف انسانی می‌شود.

در ادامه دیگر مدعوین نیز به ارائه نقطه نظرات خود در ارتباط با هم افزایی هرچه بیشتر و لزوم توجه همه جانبه به فرصت های اعتکاف و برنامه ریزی در راستای به حداقل رساندن آسیب‌های موجود پرداختند.

حجت‌الاسلام اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز در این نشست طی سخنان کوتاهی ارائه و تدوین نقشه راه اعتکاف را ضروری دانست و گفت: با بررسی و تحلیل پژوهش محور مراسم معنوی اعتکاف و افزایش کیفیت و کمیت این فریضه، نقشه راهی برای اعتکاف سال آینده تدوین خواهیم کرد.

فعال‌سازی دبیرخانه دائمی با هدف رصد به هنگام و برنامه ریزی جامع در راستای تدوین ساختار و شیوه نامه اجرایی ستاد اعتکاف استان و به تبع آن ستادهای شهرستانی و نیز ستاد اعتکاف مساجد، راه اندازی سامانه جامع اعتکاف استان، برگزاری جشنواره استانی اعتکاف هرساله قبل از حلول ماه رجب، استفاده حداکثری از ظرفیت نهادهای دولتی و موسسات مردم نهاد، برنامه‌ریزی و دعوت از مسئولین جهت حضور و استفاده معنوی از فضای اعتکاف، تلاش در راستای گستردگی تبلیغات و فضاسازی در ایام اعتکاف توسط شهرداری‌ها و صدا و سیمای استان از جمله راه‌اندازی رادیو اعتکاف، پخش مستقیم قسمت‌هایی از برنامه‌های محوری و اعمال ام داوود و غیره از جمله موارد پیشنهادی و مورد تأکید حاضرین در جلسه بود.