به همت قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان، همایش تبیین گام دوم انقلاب اسلامی ویژه ائمه جمعه و جماعات و مبلغین و طلّاب، روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه همزمان با سالروز شهادت علامه شهید مطهری ره و گرامیداشت روز معلم، و  در آستانه ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.















نشست صمیمی با روسای ادارات تبلیغات اسلامی



دیدار با آیت الله طباطبایی نژاد



گزارش توصیفی:

قرار بود همایش ساعت ۷:۳۰ صبح آغاز شود ولی با توجه به پراکندگی جمعیت در محوطه حوزه علمیه امام صادق علیه السلام، جلسه با یک ربع تأخیر آغاز شد. ابتدا حجت الاسلام قربانیان آیاتی از کلام وحی را تلاوت کرد و سپس مجری، ضمن سلام و خیر مقدم به حاضران به تشریح اهداف همایش و جدول برنامه‌ها پرداخت.
وی بیانیه مبلغین و طلاب در محکومیت اقدام اخیر آل سعود و حامیان آنها در به شهادت رساندن جمعی از شیعیان و بزرگداشت حجت الاسلام مصطفی قاسمی که در حادثه تیراندازی در همدان به شهادت رسید، را قرائت کرد و سپس از حجت الاسلام سید روح الله موسوی برای مدیحه سرایی دعوت نمود.
نسیم بهاری آن هم در فضای سرسبز و دلنشین حوزه علمیه امام صادق علیه السلام و تابش نور خورشید از پنجره های گنبد و لابه لای درختان، واقعا جسم و روح آدم را نوازش می‌کرد. در این میان مدیحه‌سرایی زیبا و روح نواز مداح نیز، حسّ سبک‌بالی به انسان القا می‌کرد.

خبر نویدبخش تولید پارچه عمامه تولید داخل
پس از مدیحه سرایی همین که مجری داشت اشعارش را در وصف بیانیه گام دوم می‌خواند، حجت الاسلام والمسلمین قمی همراه با آیت الله مهدوی عضو خبرگان رهبری و حجت الاسلام اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان وارد مدرسه شدند و همچون همیشه با چهره ای خندان و خوش و بش کنان وارد جلسه شده و روی صندلی نشستند.
به محض نشستن ایشان یکی از طلبه‌ها آمد و پارچه‌ای سفیدی را که داخل پلاستیک گذاشته بود، به ایشان تقدیم کرد و درِگوشی مطالبی زمزمه کرد. بعد که حجت الاسلام اروجی برای عرض خیرمقدم به حاج آقای قمی پشت تریبون قرار گرفت، موضوع پارچه سفید اهدایی را اینگونه بیان کرد که این پارچه عمامه است که به همت طلبه‌ جوان اصفهانی و کاملا ساخت داخل در داخل منزل ایشان تولید می‌شود.
پس از دعوت حجت الاسلام آقای قمی، ایشان پشت تریبون قرار گرفت تا به گفته خودشان کوتاه سخن بگویند ولی به اصرار مسئولین و حضّار در محلی که روی جایگاه برای ایشان در نظر گرفته شده بود، نشست.

دشمن در حال عوض کردن تصویر انقلاب در ذهن جوانان است
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تعداد ۱۴۰ شهید روحانی مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام اصفهان اظهار کرد: در روز معلم هم باید به امثال شهید مطهری بالید و هم حقی که امام راحل به‌عنوان معلم برگردن ما نهاده است و هم حق تعلیمی که حضرت حجت به‌عنوان آقای ما بر ما قرار داده است را، ادا کنیم.
وی بیان کرد: علما و بزرگان زیادی حق برگردن ما دارند و حق بزرگتر را عالمان شهید دارند اما اصل حق معلمی را پیامبر اکرم(ص) بر گردن ما دارند که به اقامه امر الهی پرداختند و ما از وجود ایشان بهره‌مند شدیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: امام راحل تعبیری دارند که می‌فرمایند، فقیه بایستی سیاف باشد، سَیافی جدای از سیَاسی است، دیروز تعبیر رهبری این بود که باید آرایش جنگی در برابر دشمنان گرفت.
وی ابراز کرد: امروز آرایش جنگی ما مشخص نیست، ما باید دِین خود را نسبت به شهدا ادا کنیم، دشمن حمله کرده است همچنین در جنگ چندجانبه‌ی پیچیده‌ای قرار داریم که محور جنگ به زعم من تبیین است و دشمن در حال عوض کردن تصویر انقلاب در ذهن جوانان است.
حجت‌الاسلام قمی با اشاره به این رهبری که اساس برنامه راهبردی اسلام، تبیین است گفت: جنگ هنوز جنگ تبیین است، شیطان تصاویر جامعه را تغییر می دهد لذا اساس راهبرد اسلام تبیین است، تبیین الزاما استدلال کلامی و برای یک کلام نیست باید مثل روز مشخص و مبیین باشد.
وی با بیان اینکه باید آرایش جنگی برای تبیین اسلام صورت گیرد، گفت: این کار وظیفه همگانی است، سر رشته اسلام ناب باید به دست روحانیون باشند، مبیینین جامعه باید تبیین کننده اسلام باشند ولی سر نخ دین باید در دست علما باشد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور تشریح کرد: تبلیغات اسلامی در کشور و جهان برعهده روحانیون و سازمان تبلیغات اسلامی خادم همه مبلغین اعم از روحانیون و غیر روحانیون است، اسلام، آن هم اسلام ناب را همه باید تبیین کنند و مبلّغ باشند؛ گمشده جوانان امروز این است که محاسن کلام اهل بیت علیهم السلام را به آنها نشان دهیم.
وی ضمن بیان اینکه دشمن قدّار در این عرصه جنگ، با تمام وجود آمده است، افزود: ما موظف به تبیین اسلام ناب هستیم، اسلام باید به حرکت مردم و جامعه روی زمین را سمت و سوی بدهد، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی باید تبیین شود، باید تمدن بسازیم، فهم اسلام متناسب با مقتضیات زمانه اتفاق می‌افتد.
حجت‌الاسلام قمی توضیح داد: معارف اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی را باید برای مردم تبیین کنیم، رهبر معظم انقلاب محکم پای آرمان‌های اسلام و انقلاب ایستاده است و الحمد الله همچون طبیب به دوار به طب نبض جامعه را مکررا می‌گیرند و تجویز می‌کنند، فرمایش رهبری را نه از باب ولایت حداقل از باب حکمت جدی بگیریم و اجرا کنیم.
وی عنوان کرد: امام راحل به راستی حکیم بود، حکیم به باطن قضایا نظر می‌کند، کسی که به باطن نظرداشته باشد، نقشه‌ای راهبردی برای جامعه طراحی می‌کند، امروز باید مسئله و نیاز جامعه را بشناسیم، فهم مشعشع نظام بندی چشمگیری که از اسلام عرضه می‌شود، را باید قدر بدانیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تاکید براینکه بیانیه ای که رهبری نگاشته اند با گرفتن نبض جامعه و نگاه به باطن جامعه ابلاغ کردند، اظهار داشت: سؤالی که از روحانیون باید پرسید این است که رهبری معظم چه چیزی در احوال جامعه دیده است که چنین بیانیه‌ای صادر کرده است؟ این بیانیه را کسی به رشته تحریر درآورده است که ۶۰ سال سابقه مبارزه با استکبار جهانی را دارد و ۴۰ سال با حکمت و تدبیر رهبری حاکمیت اسلامی را در عمیق ترین فتنه‌ها پیش برده است.
وی افزود: در این بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطالب عمیقی به صورت موجز بیان شده است، در اولین گام باید نگریسته شود که عامل نگاشت این بیانیه کیست و فرامتن بیانیه و عامل صدور این بیانیه چه بوده است؟
وی گفت: افتخار ما این است که رهبری یکی از خروجی‌های حوزه‌های علمیه است، یکی از برکات رهبری این است گفتمان ویژه ای را تحقق بخشیدند.
حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه مغز کلام این بیانیه مهم است، جان مایه سخن رهبری در این بیانیه سومین نکته‌ای است که باید به آن نظر داشت، گفت: اهتمام به تبیین گام دوم انقلاب مطالبه رهبری است، یکی از آن چیزهایی که به نظر من می آید برای تحقق این بیانیه و حرکت جمعی در راستای آن لازم است، خودآگاهی است و این قوم قیام کرده نیاز به توجه دارد و باید این قوم به مسیر پیش روی مشرف باشد.
وی تاکید کرد: باید به حق، دستاوردهای انقلاب را در شرایط امروز دید جامعه به این خود آگاهی نیاز دارد، باید سرمایه ها و برکات را دید. ما نسبت به اشتباهات خود تعصب بی جا نداریم واصلاح می‌کنیم. اگر خوب، داشته‌ها و سرمایه‌ها را نبینیم، نمی‌توانیم امیدآفرینی هم داشته باشیم، رهبری فرمودند ریشه‌‌ای ترین جهاد امید است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور اذعان کرد: نوک انگشت اشاره فرمانده و نایب امام عصر(عج) افق ایجاد امید را نشان می دهد، به تعبیری رهبر معظم انقلاب در روز اول سال جدید در بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الائمه علیه السلام مغز و جان مایه بیانیه گام دوم انقلاب دو چیز است، یکی اینکه داشته و ظرفیت ها را ببینیم دوم اینکه باید از غرب دل برید و دل جامعه از اعتماد به غرب کنده شود.
وی تصریح کرد: دشمن و شیطان و طاغوت در پی روی کار آوردن رضاخانی دیگر بر سر مردم ایران است، نکته دیگر بیانیه گام دوم انقلاب این است که باید جامعه آماده باشند، باید هم نسل گذشته آماده تحویل باشند و هم جوانان برای تحویل گرفتن بنیان تمدنی آماده و محیا باشند.
حجت‌الاسلام قمی خاطرنشان کرد: معنویت را نباید دست کم گرفت، بدون معنویت نمی‌توان حرکت کرد، اگر اراده نیرومندی بخواهد شکل بگیرد باید تصمیم گرفته شود که استقامت کنند.
وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب مردم صداقت و اسلام ناب دیدند و پای انقلاب ایستادند، لذا باید جان مایه بیانیه تبیین شود.
حجت‌الاسلام قمی افزود: کل بیانیه باید برای مردم تبیین شود و ماه مبارک رمضان یکی از بهترین‌های فرصت‌ها است و باید برنامه‌های آموزشی و اجرایی کشور و بیانات مبلغین و روحانیون مطابق بیانیه گام دوم انقلاب تنظیم شود.
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه سراسر بیانیه مضامین قرآنی است، ابراز کرد: تبیین بیانیه گام دوم انقلاب باید سلوک ما را ترسیم کند، ما در سوابق خود با همت علما و روحانیون علیه استکبار جنگیدیم و حاج اقا نور الله نجفی‌ها مصداق بارز آن هستند، امروز به نزدیکی قله‌ها رسیدیم، ولی تا خود قله رسیدن کار داریم، ما تصمیم داریم پرچم لا إله إلّا اللّه بر فراز قلل رفیع کرامت جهان برافرازیم.
در حاشیه این همایش، به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان، نمایشگاه و فروشگاه کتاب برپا، و محصولات فرهنگی با تخفیف ویژه به مبلغین و روحانیون ارائه شد.


با پایان یافتن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قمی، طلاب و روحانیون به جایگاه نزدیک شدند و برای بیان نظرات و درخواستها و پیشنهاداتشان دور حاج آقا حلقه زدند. حاج آقای قمی نیز با روی خوش، متانت و حوصله تا آنجا که می‌شد به حرفها گوش داده و قول پیگیری داد ولی از آنجا که نشست کوتاهی با روسای ادارات و نمایندگی های تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان اصفهان داشتند و از طرفی هم ساعت ۱۱ باید به فرودگاه می‌رفتند، با عجله و البته عذرخواهی از افراد، وارد شبستان مسجد مدرسه شد و حدود نیم ساعت ضمن استماع نظرات تعدادی از مدیران، رویکردهای جدید سازمان تبلیغات اسلامی را تشریح کرد.

ناگفته نماند حجت الاسلام والمسلمین قمی که ساعت ۷ صبح وارد اصفهان شده بود، در ابتدای سفر خود با آیت الله طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهر اصفهان دیدار و گفتگو کرد.

سازمان تبلیغات اسلامی تأکیدات مقام معظم رهبری را به جدیّت دنبال می‌کند
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دیدار با آیت الله طباطبایی‌نژاد گفت: یکی از تاکیدهایی که همواره از روز آغاز مدیریت خود بر آن تاکید داشته‌ام، بر این اصل بوده است که باید ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها همواره به‌عنوان بازوی متصل به نماینده ولی فقیه در استان در حوزه فرهنگ باشند.
وی ادامه داد: این همراهی تنها در ادبیات پاسخگو نیست و ضروری است بازوی متصل باشد و حتی به‌عنوان یک بازوی منفصل نیز کفایت نمی‌کند.
وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در تلاش است تا با بهره‌گیری از تمامی ابزارهایی که در دست دارد، آنچه مورد تاکید مقام معظم رهبری است را دنبال کند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت فرهنگی و اقتصادی کشور نیز بیان داشت: باید مواردی که مقام معظم رهبری دستور قاطع داده‌اند را با جدیّت دنبال کرد.
حجت‌الاسلام قمی با اشاره به روشنگر و موثر دانستن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد: این موضوع به صورت رسمی در ماه مبارک رمضان توسط این سازمان دنبال خواهد شد، چنانچه عملیات تبلیغاتی ماه مبارک رمضان با محوریت تبیین بیانیه گام دوم را شروع کرده‌ایم.
در ادامه این نشست آیت‌الله طباطبایی‌نژاد ضمن تشکر از برنامه های موثر سازمان تبلیغات اسلامی به خصوص در حوزه ساماندهی تشکلهای دینی مردمی افزود: باید در خصوص آنچه مورد تاکید مقام معظم رهبری است، با قاطعیت وارد میدان شد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان همچنین با اشاره به برخی فعالیتهای صورت گرفته در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سطح استان، بر تبیین مطلوب و شایسته این بیانیه توسط اساتید حوزه، مبلغین و روحانیون تاکید کرد.
شایان ذکر است در این جلسه آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام رحمت الله اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان حضور داشتند.