گزارش تصویری:

حضور در مراسم گرامیداشت هشتم شوال در حسینیه رضوی اصفهان
دیدار با حجت‌الاسلام نیلی پور مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی

بازدید از نمایشگاه والشمس واقع در بنیاد مهدویت
بازدید از نمایشگاه جشن تکلیف واقع در تکیه همدانیان
بازدید از کانون فرهنگی تبلیغی فاطمیه حوراء

بازدید از حسینیه معرفت

نشست با ارکان تشکلهای میانی استان اصفهان


بازدید از برنامه هفتگی کانون فرهنگی تبلیغی فانوس
دیدار با حجت‌الاسلام داستانپور مدیر کانون فرهنگی فانوس
بازدید از کانون فرهنگی تبلیغی آوای مهر طاها

حضور در مراسم گرامیداشت هشتم شوال در مسجد جامع اصفهان

پس از مراسم هشتم شوال مسجد جامع اصفهان و دیدار با حجت‌الاسلام دانشمند

گزارش خبری:

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام مجید باباخانی ضمن شرکت در مراسم گرامیداشت هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (علیهم‌السلام) در حسینیه رضوی و مسجد جامع اصفهان، از کانون‌های فرهنگی تبلیغی مهدویت و آینده‌پژوهی، فانوس، آوای مهر طاها و مؤسسه معرفت بازدید کرد.

وی در دیدار با حجت‌الاسلام مهدی نیلی پور مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان با بیان اینکه مراکز فرهنگی نوک پیکان مقابله با تهاجم فرهنگی و مرکز نشر و ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی هستند، افزود: در سازمان تبلیغات اسلامی به‌جای درگیر شدن با مسائل اداری به دنبال تقویت ارتباط با مجموعه‌های فرهنگی و مردمی هستیم و اداره کل تشکل‌های دینی، نماینده همه تشکل‌های سطح کشور برای پیگیری و تسهیل امور آنان در مرکز است و همه توان خود را بر این مهم گذاشته است.

حجت‌الاسلام باباخانی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در حرکت جدید خود علاوه بر تبلیغ نوین، بر تبلیغ اصیل دینی تأکید بسیار دارد، افزود: اگر ظرافت‌های کار فرهنگی و تبلیغی و اصول آن رعایت نشود، به ضد فرهنگ تبدیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهدی نیلی پور نیز در سخنانی به اولویت‌ها و طرح‌های این کانون اشاره کرد و گفت: نمایشگاه والشمس با موضوع «مهدویت» و نمایشگاه «تکلیف» با موضوع مبانی اعتقادی پس از ورود به سن تکلیف با استفاده از ابزارها و فنون تبلیغی و رسانه‌ای جذاب برپا شدند که از ابتدای تأسیس تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار بازدیدکننده داشته‌اند.
وی ضمن تشریح روند شکل‌گیری بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی در استان اصفهان به اولویت‌های این بنیاد اشاره کرد و گفت: آموزش در سه سطح مجازی، مکاتبه‌ای و حضوری، اجرای طرح‌های مهدوی باوری و مهدی یاوری و همچنین استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در جهت ترویج معارف مهدوی از مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی در استان اصفهان بوده است.

حجت‌الاسلام باباخانی و هیئت همراه در پایان این نشست از نمایشگاه‌های« والشمس» واقع در بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی استان اصفهان و نمایشگاه «تکلیف» واقع در تکیه همدانیان تخت فولاد این شهر بازدید کردند.

حجت‌الاسلام باباخانی پس از بازدید از بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی، از فعالیت‌های کانون فرهنگی فاطمیه حوراء بازدید کرد. وی در این بازدید ضمن تقدیر از مدیر و اعضای کانون فاطمیه حوراء گفت: اخلاص و مجاهدت همه اعضای این کانون است که با توجه به همه نارسایی‌های فرهنگی و مادی و تهاجمات دشمن توانسته است در جهت جذب و فعالیت در حوزه نوجوانان و جوانان تلاش کند.

وی بر تقویت همدلی، دانش‌افزایی کادر مجموعه و اعضای آن، مشاوره و انتقال تجارب بین مجموعه‌های فرهنگی تأکید کرد و افزود: برای انتقال تجربه بین مجموعه‌های فرهنگی و هم‌افزایی بیشتر بین آنان، برنامه‌هایی در حال طرح‌ریزی است و به‌زودی آن را عملیاتی خواهیم کرد.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی کشور گفت: مأموریت و کار سازمان تبلیغات اسلامی همانی است که تشکل‌های دینی مردمی در جای‌جای کشور در حال انجام آن هستند و در واقع هر یک از این مجموعه‌ها خود یک سازمان تبلیغات اسلامی به‌شمار می‌روند.

در ادامه این بازدید طوقانی پور مدیر کانون فاطمیه حوراء به روند تشکیل و گسترش فعالیت‌های این کانون اشاره کرد و گفت: این کانون از سال ۸۵ با اولویت مباحث تربیتی و هدف ترویج آموزه‌های دینی و تقویت سبک زندگی تشکیل شده است و در این راستا آموزش، سرگرمی، نقاشی، مهارت‌های زندگی، بازی، نشست‌های دخترانه و پسرانه و اردوهای فرهنگی سیاحتی را برای گروه‌های سنی از ۷ تا ۷۰ سال برگزار می‌کند.

طوقانی پور فعالیت‌های عام‌المنفعه، کارآفرینی، رده‌های تبلیغ اسلام به زبان انگلیسی و کارگاه‌های تربیت فرزند را از دیگر برنامه‌های مهم این کانون عنوان کرد.

ضرورت پیوست تکمیلی برای ظرفیت‌سازی در مجموعه‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام باباخانی همچنین از فعالیت‌های مؤسسه معرفت در اصفهان بازدید کرد. در این بازدید فلاحتیان مدیر و حسینی مسئول روابط عمومی مؤسسه فرهنگی مذهبی معرفت به تبیین و تشریح فعالیت‌های این مؤسسه به‌ویژه درزمینهٔ برگزاری مراسم در مناسبت‌های مذهبی پرداختند.

فلاحتیان با بیان اینکه این مؤسسه در ساختمانی با زیربنای ۷ هزار مترمربع در مرکز شهر اصفهان قراردارد و در هر مناسبت پذیرایی بیش از ۱۰ هزار نفر است، گزارش فعالیت‌های مؤسسه را در قالب پخش فیلم ارائه کرد.

حجت‌الاسلام باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی پس از مشاهده گزارش ویدیویی از عملکرد مؤسسه معرفت، گفت: رعایت استانداردهای لازم در همه فعالیت‌های این مجموعه عظیم دیده می‌شود و در تجربه نگاری فعالیت مجموعه‌های فرهنگی که سازمان تبلیغات اسلامی آن را به‌زودی شروع خواهد کرد، از ظرفیت این مؤسسه استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان نیز در سخنان کوتاهی بر ضرورت پیوست تکمیلی برای ظرفیت‌سازی در مجموعه‌های فرهنگی تأکید کرد و گفت: باوجود مجموعه‌های خودجوش مردمی و فعال همچون مؤسسه معرفت، می‌توان الگودهی مطلوب در سطح ملی و حتی بین‌المللی باهدف ایجاد و گسترش تشکل‌های تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم.

خدمات اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی به مجامع تخصصی گسترش می‌یابد

حجت‌الاسلام باباخانی در نشست ارکان تشکل‌های میانی استان اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در دستور کار اداره کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی قرارگرفته است، افزود: وضع قوانین مدنی مناسب، اخذ شناسه ملی و معافیت مالیاتی هیئات مذهبی و مجموعه‌های فرهنگی مردمی را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص تشکل‌های میانی افزود: درزمینهٔ انتخابات کانون مداحان تغییرات جدی انجام خواهد گرفت اما در خصوص شورای هیئات مذهبی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی فقط تقویت و گسترش آنان در دستور کار قرارگرفته است.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی به تغییراتی که در کانون مداحان انجام خواهد گرفت، اشاره کرد و افزود: درزمینهٔ فعالیت کانون مداحان، آیین‌نامه‌ای جدید به نگارش درآمده و در آن به کسوت‌ها؛ رسمیت بیشتری بخشیده شده است.

وی با تأکید بر اینکه درحرکت جدید سازمان تبلیغات اسلامی، چابک‌‌سازی و ارائه خدمات به مجموعه‌های تخصصی فرهنگی بیشتر از گذشته می‌شود، افزود: خدمت فقط پولی نیست و به‌دنبال آن هستیم تا با شبکه‌سازی، خدمات اجتماعی خود به مجامع تخصصی را گسترش دهیم.

حجت‌الاسلام باباخانی همچنین اظهار کرد: برای سهولت مجموعه‌های فرهنگی مذهبی در حال بازبینی عالمانه روند صدور مجوز فعالیت آنان هستیم؛ در شبکه‌سازی جدید از اطلاعات ثبت‌شده در بانک تشکل‌های دینی کشور «سامانه طوبی» هم استفاده خواهیم کرد.

‌حجت‌الاسلام باباخانی در این نشست به پرسش‌های حاضران در خصوص نحوه حمایت سازمان تبلیغات اسلامی از تشکل‌های تخصصی، صدور مجوزها و نحوه ارتباط مجموعه‌های شاخص با یکدیگر، پاسخ داد.

در این نشست حجت‌الاسلام اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان نیز در سخنانی کوتاه، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را مطرح کرد. اجرای طرح‌های جدید سازمان در برخی استان‌ها به‌صورت آزمایشی، لحاظ کردن استانداردهای بصری در تبلیغات و طراحی عملیات خدماتی همچون صدور مجوزها و کارت‌های شناسایی، بهره‌گیری از الگوی شورای قاریان و مجریان مجالس مذهبی و همچنین شورای هیئات مذهبی عشایر استان اصفهان در سطح کشور، سپردن مدیریت نمایشگاه عطر سیب به شورای هیئات مذهبی یا کانون مداحان در صورت برگزاری و تأسیس باشگاه خبرنگاران حوزه دین با استفاده از ظرفیت جوانان هیئات مذهبی، مساجد، مدارس صدرای ولایت و کانون‌های فرهنگی ازجمله پیشنهادات وی بود.

تجربه‌های مجموعه‌های فرهنگی موفق را به اشتراک می‌گذاریم

مقصد بعدی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، کانون فرهنگی تبلیغی فانوس به مدیریت حجت‌الاسلام محمد داستان پور بود. حجت‌الاسلام باباخانی با حضور در حسینیه شهدای بسیج اصفهان در برنامه هفتگی کانون فرهنگی تبلیغی فانوس شرکت و با حجت‌الاسلام داستان پور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ابتدا حجت‌الاسلام داستان پور به چگونگی تشکیل کانون و گسترش آن در دوره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ۱۴ سال از آغاز فعالیت کانون فانوس می‌گذرد و هر هفته بیش از ۲ هزار نفر از برنامه‌های آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه نیروی اجرایی کانون فرهنگی تبلیغی فانوس از ۳۰۰ نفر کادر فعال و ۱۵۰ مربی دانشجو و طلبه تشکیل شده است، افزود: امکانات محدودی در مجموعه‌داریم اما خدا را شاکریم که تاکنون ۴۰۰ نفر از دختران، پس از حضور در برنامه‌های ما، حجاب چادر را برگزیده‌اند و تعدادی از مذاهب و فرق دیگر هم شیعه شده‌اند.

در ادامه حجت‌الاسلام باباخانی ضمن تشکر از فعالیت چشمگیر و مؤثر مدیر و اعضای کانون فرهنگی فانوس، اظهار کرد: وضعیت سازمان تبلیغات اسلامی از لحاظ اعتبار مالی بسیار نامناسب است اما هر چه در توان داریم از طریق چانه‌زنی، ارتباطات و امکانات کمک خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به‌ضرورت تعلیم مدیریتِ فرهنگیِ اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل وجود کتب و منابع متعدد غربی، مدیریت فرهنگی غرب در آموزشگاه‌های ما تدریس می‌شود درصورتیکه با رجوع به بطن فعالیت مجموعه‌های فرهنگی مذهبی به‌ویژه هیئات مذهبی و کانون‌های فرهنگی، می‌توان نوع مدیریت فرهنگی اسلامی را از آن استخراج کرد و به آن پرداخت.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان با اعلام اینکه تجربه‌های موفق فرهنگی و تبلیغی کشور به اشتراک گذاشته می‌شوند، یادآور شد: برای هم‌افزایی و تعامل بیشتر بین مجموعه‌ها و بهره‌گیری دیگران، تجربه نگاری مجموعه‌های موفق فرهنگی از ایده تا برنامه‌ها و اقدامات را در قالب یک دانشکده یا آموزشگاه به اشتراک می‌گذاریم.

نماهنگ گام دوم انقلاب به‌زودی تولید می‌شود

درادامه حجت‌الاسلام باباخانی و هیئت همراه وارد مؤسسه آوای مهر طاها شدند و با سعید عنایتی مدیر گروه سرود این مجموعه دیدار کردند. در ابتدای این دیدار و عنایتی از چگونگی شکل‌گیری گروه سرود آوای مهر طاها سخن گفت و اظهار کرد: در این گروه به‌عنوان اولین مجموعه تخصصی سرود کشور که همیشه ازلحاظ فنی دارای رتبه بوده و در رویدادهای مختلف ملی و مذهبی به‌روز عمل کرده است، بیش از ۶۰ جوان مؤمن انقلابی با ویژگی‌های خاص و از طریق گزینش صدا دورهم جمع شده‌اند.

وی ضمن بیان اینکه برای محتوای سرودهای این گروه از شاعران برجسته کشور استفاده‌شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم استخراج‌شده است و به‌زودی نماهنگ گام دوم انقلاب تولید و منتشر خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام باباخانی از همت جوانان مؤمن این مؤسسه و ورود مؤثر به عرصه موسیقی تقدیر کرد و ابتکار عمل آنان در ساخت نماهنگ‌های متعدد و متفاوت را قابل‌تحسین دانست.

وی تصریح کرد: در حقیقت سازمان تبلیغات اسلامی همین تشکل‌های فرهنگی و دینی هستند که هرکدام در شهرها و روستاهای مختلف کشور، معارف دینی و انقلابی را با استفاده از روش‌های گوناگون تبلیغ و تبیین می‌کنند.

پس‌ازآن حجت‌الاسلام باباخانی به همراه حجت‌الاسلام اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در مراسم گرامیداشت هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع علیهم‌السلام در مسجد جامع اصفهان که با سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی دانشمند و مداحی مهدی رعنایی برگزار شد، شرکت کردند.