درس شماره: ۲۷
عنوان: تحصیل محبت خداوند


قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ
سوره آل عمران،آیه ۳۱
بگو: اگر خدا را دوست می دارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزنده مهربان است.


🖋مقدمه
جمعی از مسیحیان، خدمت پیامبر(ص) رسیدند و گفتند: "ما اگر مسیح را گرامی میداریم، به دلیل محبتی است که به خدا داریم"؛ یهود نیز می گفتند: "ما فرزندان و دوستان خداییم". این آیه نازل شد و اعلام کرد: اگر خدا را دوست دارید، از پیامبر پیروی کنید، تا محبوب خدا شوید. (تفسیر نمونه، ج۲، ص۴۱۱، با اندکی تصرف)


📋واژه ها
إتبعوا: پیروی کنید (فعل امر از ماده تبع، باب افتعال)
یحبب: دوست می دارد (فعل مضارع مجزوم جواب طلب، از ماده حبب)
یغفر: می آمرزد (فعل مضارع مجزوم جواب طلب عطف بر یحیب، از ماده غفر)


📌نکات تفسیری
۱- محبت خدا
این آیه، به کسانی که ادعای دوستی خدا را دارند، سفارش می کند که اگر واقعا خدا را دوست دارید، راه آن این است که از پیامبر خدا پیروی کنید و در مسیر خواسته های الهی حرکت کنید.
امام صادق(ع) فرمود: " ما احب الله عزوجل من عصاء"؛(کسی که گناه می کند، خدا را دوست ندارد.) سپس این شعر معروف را قرائت فرمود:
تعصی الاله و انت تظهر حبه/ هذا لعمری فی الفعال بدیع
لوکان حبک صادقا لاطعته/ ان المحب لمن یحب مطیع
(مصیبت پروردگار می کنی، در حالی که اظهار محبت او می نمایی؟، به جانم سوگند این کار عجیبی است. اگر محبت تو صادقانه بود، اطاعت فرمان او می کردی [زیرا] کسی که دیگری را دوست دارد، از فرمان او پیروی می کند). البرهان فی تفسیرالقرآن، ج۱،ص۶۱۰، حدیث ۱۶۵۴.
۲- ثمره پیروی از پیامبر(ص)
الف. محبوب خدا شدن
این آیه به نتیجه پیروی از پیامبر(ص) اشاره می کند و می فرماید: هر کس رسول خدا را الگوی خویش قرار دهد و در گفتار و رفتار از آن حضرت پیروی کند، اولین اثرش آن است که محبوب خدا می شود، و چه سعادتی بالاتر از این که انسان ضعیف و بی پناه، به جایی برسد که محبوب پروردگار جهانیان شود.
ب. آمرزش گناهان
دومین اثر محبت خدا و پیروی از پیامبر(ص) آمرزش گناهان است. گناه، انسان را از رحمت خاص الهی محروم کرده، از کرامت قرب او و پیامدهای آن(بهشت و آنچه در آن است) دور می سازد. توبه و از بین بردن اثر گناه از قلب، تنها کلیدی است که درِ سعادت را باز می کند و انسان را وارد دریای بی انتهای رحمت الهی می سازد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.


📢پیام‌ها
۱- پیروی از رسول خدا(ص) پیروی از خدا است. اگر به راستی خدا را دوست داریم، از رسول خدا پیروی کنیم. (إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی)
۲- محبت و دوستی خدا، در صورتی کامل است که مشوق انسان به عمل باشد. (إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی)
۳- پیروی از پیامبر اسلام(ص) عامل جلب محبت خدا و آمرزش همه گناهان است. (تفسیر راهنما، ج۲،ص۳۹۵)
۴- التزام به ولایت رهبران الهی و پیروی از آنان، از اهمیت بسزایی برخوردار است. (تفسیر راهنما، ج۲،ص۳۹۵)
۵- انسان می تواند به جایی برسد که رضای او، رضای خدا و پیروی از او، پیروی از خدا باشد. (تفسیر نور، ج۲،ص۴۶)


🗄منبع: تفسیر همراه