حجت‌الاسلام فلاح زاده کارشناس مسائل فقهی در همایش فصلی روحانیون مستقر استان اصفهان گفت: مبلغین باید احکام دین را بر اساس نیاز جامعه بیان کنند.


به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح زاده ۴ خردادماه در گردهمایی آموزشی تبلیغی روحانیون مستقر استان به اصول بیان احکام اشاره کرد و گفت: ساده گویی در بیان احکام، تبیین احکام به صورت تبشیری، تطبیق احکام با مصادیق جامعه کنونی، آموزش عملی احکام، حفظ احترام مراجع تقلید و استفاده از جاذبه های هنری از مهم‌ترین اصول شیوه های بیان احکام هستند.

وی به محتوا و چگونگی بیان احکام برای مردم اشاره نمود و خاطر نشان کرد: باید به گونه‌ای احکام را بیان کنیم که بر یادگیری مخاطب و تقیّد فرد به احکام اسلامی افزوده شود و از طرفی هم اتلاف وقت و خستگی بوجود نیاید.

این کارشناس مسائل فقهی به اهمیت حسن انتخاب موضوع در بیان احکام با توجه به نیاز و قدرت فهم مخاطب و زمان تبلیغ نیز اشاره کرد و گفت: از آنجایی که هدف ما از بیان احکام یاد دادن لغات به مخاطبان نیست، باید علاوه بر بیان ساده و روان جملات، از بیان لغات و اصطلاحات مأنوس غیرضروری نیز پرهیز کنیم.

وی با تاکید فراوان بر پرهیز از بیان تفاوت فتاوای مراجع افزود: بسیاری از فتاوا تفاوت در نثر و تعابیر دارند که می توانیم آنان را جمع کرده و به صورت کلی و البته روان برای مردم تبیین کنیم ولی آنجایی که فتاوای مراجع قابل جمع نیست، باید عین فتوای هر مرجع بیان شود و یا هر فرد را به مرجع خودش ارجاع دهیم.

حجت‌الاسلام فلاح زاده با تاکید بر بیان احکام کاربردی بر اساس موضوع شناسیِ به‌روز، تصریح کرد: ضروری است علاوه بر آنکه رساله‌های علمیه با عنایت به شأن علمی فقیه تألیف می‌گردد، رساله‌های عملیه نیز با هدف درک بیشتر و استفاده حداکثری مقلّدین با بیانی روان نوشته شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن پاسخگویی به سوالات حاضران در همایش، در خصوص نحوه انتخاب موضوع و شیوه بیان احکام طی ماه مبارک رمضان، توصیه‌هایی بیان نمود.