مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در همایش شبکه تبلیغ شهرستان برخوار بر مدیریت مردمی تبلیغات دینی تاکید کرد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام رحمت الله اروجی در جمع مبلغین، ائمه جمعه و جماعات و مبلغات شهرستان برخوار به فلسفه و تاریخچه تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: از آن‌جایی که نظام ما نظام مکتبی است و عمده ترین فصل توفیق، انتشار، تثبیت و ماندگاری یک نظام مکتبی، مسأله مهم تبلیغات است، حضرت امام خمینی(ره) در کنار تدابیر مختلفی که در بدو تاسیس نظام اسلامی داشتند، در یکم تیرماه سال ۱۳۶۰ فرمان تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی را با هدف سامان بخشی امور تبلیغات در عرصه دین صادر فرمودند.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی همچنین افتخار دارد که از معدود نهادهایی است که به صورت مستقیم زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری مدیریت می‌شود و ریاست آن به حکم مستقیم رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شود.

حجت‌الاسلام اروجی در ادامه به رسالت سازمان تبلیغات اسلامی و گستردگی جامعه هدف آن اشاره کرد و گفت: شبکه تبلیغ دین شامل ائمه جمعه و جماعات، روحانیون مستقر و طرح هجرت و مبلغات، تشکل های دینی مردمی اعم از هیئات مذهبی، کانون های فرهنگی تبلیغی و انجمن های اسلامی، جامعه مداحان، جامعه قرآنی شامل موسسات، خانه های قرآن شهری و روستایی و قاریان و حافظان و مربیان و گروه های مختلف قرآنی در رشته های گوناگون، مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا و جمعیت بانوان فرهیخته و فعال در عرصه دین، مهم‌ترین گروه‌های هدف سازمان تبلیغات اسلامی می باشند، که هر کدام به نوبه خود از سازمان تبلیغات اسلامی متوقع هستند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اساسنامه و اسناد بالادستی، وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی هدایت و نظارت راهبردی بر عملکرد این گروه های هدف است، خاطر نشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی از تصدی‌گری مستقیم منع شده و در گستره تبلیغ دین نیز، تصدی‌گری آن بر اساس ضرورت و بسیار محدود است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: از یک طرف سیاست نظام، مدیریت مردمی امور تبلیغ دین و عدم دخالت نهادهای دولتی است و از طرف دیگر، اعتباراتی که این گروه های هدف هزینه می‌کنند، گاهی صدها برابر بودجه سازمان تبلیغات اسلامی است؛ با این حال بنده اعتقاد دارم که حکومت اسلامی باید این گروه های هدف را به صورت حداقلی مورد حمایت قرار دهد.

وی گفت: بیش از ۵ هزار هیئت مذهبی، ۵۰۰ کانون فرهنگی تبلیغی و انجمن اسلامی، نزدیک به ۳۰۰ موسسه و مرکز قرآنی، ۱۰ دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا با حدود ۲۰۰۰ دانش آموز و بیش از ۱۵۰ روحانی مستقر در سطح استان با نظارت مستقیم سازمان تبلیغات اسلامی مشغول فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام اروجی با بیان اینکه اعتبار اداره کل تبلیغات اسلامی با داشتن گروه های هدف ذکر شده و تشکیل ۲۴ دفتر نمایندگی در شهرستان‌های استان، یک سیصدم اعتبار سالانه فرهنگی شهرداری شهر اصفهان هم نیست، افزود: البته افتخار می‌کنیم که با وجود اعتبارات محدود، به مراتب درجه اثرگذاری مجموعه نهادهای مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی بیشتر از برخی نهادهایی است که وضعیت اعتباری بهتر و بالاتری دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان خطاب به مبلغین و مبلغات گفت: علی‌رغم همه مشکلات و گرفتاری‌های موجود باید ضمن قدرشناسی نعمت‌های موجود، تلاش کنیم آنچنان که شایسته جایگاه ماست، به رسالت تبلیغی خود جامه عمل بپوشانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موثرترین و کارآمدترین شیوه تبلیغ، روش و سنت تبلیغی پیامبر اکرم(ص) است، افزود: بررسی‌های محققین علم رسانه نشان می دهد که اگر همه ابزارهای تبلیغی و رسانه‌ای امروزی در خدمت پیغمبر اسلام(ص) بود، به مراتب میزان اثربخشی کمتری نسبت به روش منحصر به فرد حضرت مشاهده می‌شد؛ پیامبر(ص) با شیوه خاص تبلیغی خویش علی‌رغم شرایط سخت تبلیغی آن زمان، توانستند آیین شریعت اسلام ناب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سراسر دنیا معرفی نمایند.

حجت‌الاسلام اروجی ضمن تاکید بر اینکه فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید نصب العین مبلغین باشد، افزود: یک مبلّغ دینی صرفاً به اخبار رسانه ها اکتفا نکند بلکه خود مشروح سخنان رهبر معظم را بشنود و از زوایای گوناگون آن را مورد بررسی قرار دهد.

وی به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و دغدغه‌‌های معظم له نسبت به سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: باید موضوعات مرتبط با استقلال فرهنگی به‌ویژه سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد توجه جدی قرار بگیرد؛ چرا که دشمن با همه توان در صدد تغییر الگوی اسلامی زندگی ما بر آمده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در پایان سخنان خود ضمن اشاره به سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، مهم‌ترین رکن اقتصادی را شناخت سرمایه و برنامه‌ریزی در راستای استفاده بهینه از سرمایه با هدف حفظ و افزایش آن عنوان کرد و گفت: ارزشمندترین سرمایه هر کشوری، جوانان آن است لذا با شروع ماه رمضان و ایام اوقات فراغت ضروری است با استفاده از نسخه های درمان‌گر به‌ویژه آشنایی و انس بیشتر و بهتر جوانان با معارف قرآنی، برای صیانت از این سرمایه‌های عظیم، تلاش کنیم.

همایش ائمه جمعه و جماعات، مبلغین و مبلغات شهرستان برخوار ۱۶ خردادماه در منزل حضرت آیت الله محمد ناصری دولت آبادی برگزار شد.

تصاویر همایش را از اینجا ببینید.