مدیر کل تبلیغات اسلامی اصفهان با تشبیه تبلیغات مسموم در عرصه فرهنگ دینی به ریزگردهای مزاحم، گفت: ریزگردهای کویر خشک و بی روح دشمن، هوای پر طراوت جامعه اسلامی را آلوده کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام رحمت‌الله اروجی ۳۱ خردادماه در نشست خبری که به مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبتی دور هم جمع شده‌ایم که از طرفی سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و از طرفی روز اطلاع‌رسانی دینی است.

وی با بیان اینکه تبلیغات یکی از مسائل تحول آفرین در طول تاریخ بوده است، افزود: تبلیغ به معنای رساندن است و وقتی موضوع، ابلاغ یک ایدئولوژی است، رسالت مبلّغ رساندن پیغام اصلی مرام و مسلکی است که می‌خواهد تبلیغ کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ادامه گفت: این تبلیغ انواع مختلف دارد و هر یک الزامات و رسالت خاص خودش را دارد. به‌عنوان مثال در تبلیغ معنوی رساندن آن امر معنوی برای جامعه هدف خود مطرح است.

حجت‌الاسلام اروجی تأکید کرد: در تاریخ بشر همواره در تزاحم جبهه حق و باطل یکی از مؤثرترین عناصر تأثیرگذار در سرنوشت اقوام مختلف، تبلیغات فرهنگی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد این واقعیت هستیم که به محض معرفی آئین حق توحیدی توسط رسولان الهی، فطرت پاک و دست‌نخورده آحاد بشریت به سمت آن آئین رهنمون شده و این آئین برای آن‌ها قابل پذیرش است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: بعد از شکل‌گیری جبهه حق در بستر مباحث اجرایی و اجتماعی جبهه باطل متوجه تحت تأثیر قرار گرفتن منافع خود توسط آئین توحیدی شده و مخالفت خود را با آئین حق آغاز می‌کند.

حجت‌الاسلام اروجی اضافه کرد: وجه مشترک این مخالفت‌ها این است که در ابتدا تلاش به حذف موجودیت و حقانیت آئین الهی می‌کنند و اگر در حذف اولیه آن موفق نشوند، از بستر تبلیغات باطل تلاش می‌کنند جبهه حق را مسطور کنند.

وی تصریح کرد: بر این اساس است که امام خمینی (ره) در دیدار متولیان امور تبلیغی می‌فرمایند "بدانید که تبلیغات در رأس امور است."

مدیر کل تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان داشت: در یک نظام فرهنگی به هر میزان که بایسته‌ها و تعالیم آن متعالی باشد، مبلغین این فرهنگ متعالی باید به‌صورت ویژه و با نیت خالص به معرفی ظرفیت‌ها و پیامدهای مطلوب آن آئین یا فرهنگ بپردازند.

حجت‌الاسلام اروجی با اشاره به رسالت پیامبران یادآور شد: وقتی که رسولان فرهنگ مطلوب شروع به تبلیغ محاسن آن کردند، مخالفین هم ساکت ننشسته و شروع به فعالیت می‌کنند؛ بنابراین رسالت مبلغین این فرهنگ تشکیل جبهه تدافعی در مقابل هجمه‌های تبلیغاتی جبهه باطل است.

وی اذعان کرد: اگر در یک نظام فرهنگی نسبت به معرفی شایسته داشته‌های آن و همچنین دفاع تبلیغاتی در مقابل جبهه متخاصم غفلت شود، به تدریج از هویت آن فرهنگ چیزی باقی نمی‌ماند و اگر هم بماند به دلیل تبلیغات سوء یا دستخوش تحریف خواهد بود و یا اینکه در میان جامعه هدف طرفدار و مخاطب چندانی پیدا نمی‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به گذشت بیش از ربع قرن از شکل‌گیری جمهوری اسلامی به‌عنوان یک نظام حق، بیان کرد: جبهه مقابل با حربه‌های مختلف تلاش خود را در راستای ترور شخصیت جمهوری اسلامی به کار گرفته است.

اروجی اظهار کرد: هم‌ اکنون جنگ تبلیغاتی بین جبهه متخاصم جمهوری اسلامی و طرفداران این نظام در نقطه اوج خود به سر می‌برد.

وی افزود: در کنار همه مفاهیمی که در سال اقتصاد مقاومتی توسط متولیان امور به‌ عنوان دستور ویژه این سال به آن پرداخته می‌شود، نسبت به تدارک بی‌سابقه و گسترده استکبار جهانی در عرصه تبلیغات علیه جمهوری اسلامی نباید غفلت کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه اعتیاد به‌عنوان آسیب شماره یک جامعه در حقیقت تخدیر شخصیت مادی جوانان را در نظر دارد، بیان داشت: تبلیغات مسمومی که توسط پیاده‌ نظام دشمن شکل می‌گیرد، تخدیر فکر و ذهن و اعتقادات مردم و طرفداران نظام و در رأس آن جوانان را نشانه رفته است.

اروجی تأکید کرد: مقابله با این آسیب‌ها اقتضائات خاص خود را دارد و باید همه متولیان امور فرهنگی با تمام توان و مجاهدانه در عرصه اطلاع‌رسانی درست و تبلیغ ارزش‌ها به میدان بیایند تا عرصه بر جبهه مقابل تنگ شود.

وی خاطرنشان کرد: مقوله فرهنگ و اعتقادات به مراتب از مقوله اقتصاد و معیشت پراهمیت‌تر است، تا جایی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند "فرهنگ به‌ مثابه هوایی است که تنفس می‌شود."

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تشبیه تبلیغات مسموم در عرصه فرهنگ دینی به ریزگردهای مزاحم جامعه اسلامی، اظهار داشت: این ریزگردها با غلظت‌های مختلف و در مواقع گوناگون هوای پاک، پر طراوت و رایحه ناب تعالی‌بخش فرهنگ دینی ما را تحت تأثیر قرار داده و جوانان در معرض این ریزگردها هستند.

اروجی اضافه کرد: متولیان امور اجرایی باید با رصد دقیق و شناسایی شکل‌گیری و حرکت این ریزگردهای آلوده فرهنگی رسالت خود را در راستای توقف این امور مسموم انجام دهند.

وی تصریح کرد: مبلغان و دلسوزان اسلام ناب محمدی(ص) باید با معرفی بی‌پیرایه و جامع محاسن و خوبی‌های مکتب حقه اهل بیت(ع) علاوه بر تلاش در جهت جذب فطرت‌های پاک جوانان به تبیین دقیق و پاسخگویی به حربه‌های تبلیغی و شبهه‌های اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جبهه مقابل بپردازند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر اینکه امروز مسئله تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دستور کار دشمنان قسم‌خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی است، بیان داشت: بستر فضای مجازی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین بسترهای شکل‌گیری این ریزگردها است.

وی اذعان کرد: به جز صدر اسلام هیچ‌گاه مکتب اسلام و اهل بیت در طول تاریخ به اندازه‌ای که در زمان معاصر ما دارای جایگاه باشکوه و عظیم است، نبوده و این مسئله می‌طلبد که در جنگ تبلیغاتی کم‌کار نباشیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: تبلیغات جبهه باطل به مخدوش کردن جبهه حق منجر می‌شود به طوری که گاهی طرفداران جبهه حق خودشان موضع‌گیری می‌کنند و نیاز به ورود دشمن نیست.

اروجی در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه و تاریخچه تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان یک نهاد انقلابی و ولایی در یکم تیرماه سال ۱۳۶۰ با فرمان مستقیم امام خمینی(ره) شکل گرفت و رسالت آن سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت راهبردی و سامان بخشی به تبلیغات دینی مردمی است.

وی با اشاره به گستردگی گروه های هدف سازمان تبلیغات اسلامی، افزود: اعضای شبکه تبلیغ شامل ائمه محترم جمعه و جماعات و مبلغات، جامعه قرآنی شامل موسسات، خانه های قرآن، شخصیت‌ها و اقشار مختلف قرآنی در سطوح گوناگون، تشکل‌های دینی اعم از هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی تبلیغی و انجمن‌های اسلامی و مداحان،، جمعیت بانوان فرهیخته و دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی صدرا از جمله این گروه‌ها هستند.

وی افزود: همچنین در بخش تشکل های دینی بیش از ۵ هزار هیئت مذهبی، ۵۵۰ کانون فرهنگی و ۳۰ انجمن اسلامی از اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.وی در ادامه به تشریح نحوه فعالیت هر یک از این گروه ها و عملکرد اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در زمینه ساماندهی فعالیت های فرهنگی تبلیغی پرداخت و در ابتدا با اشاره به طرح اعزام و استقرار مبلغین گفت: با اجرای طرح توسعه اعزام و استقرار، در سال گذشته تعداد روحانیون مستقر استان اصفهان از ۱۰۸ نفر به ۱۵۴ نفر رسید که رشد ۴۳ درصدی را در این بخش نشان می دهد.

حجت‌الاسلام اروجی با بیان اینکه امور مربوط به هیئات مذهبی توسط شورای هیئات مذهبی، و کانون های فرهنگی توسط مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی استان پیگیری می‌شود، افزود: برای پیگیری امور مربوط به مداحان نیز تشکل صنفی به نام کانون مداحان با نظارت مستقیم سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در سطح استان اصفهان ۲۶ شورای هیئات مذهبی و ۲۶ کانون مداحان به‌عنوان تشکل میانی و صنفی مشغول ساماندهی امور هستند، یادآور شد: در ذیل جامعه مداحان ۲۸ مرکز آموزش مداحی نیز مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: یکی دیگر از گروه‌های هدف ما دبیرستان‌های صدرا هستند که با هدف تربیت متخصص در رشته علوم و معارف اسلامی فعالیت می‌کنند و در استان اصفهان ۱۰ واحد پسرانه و دخترانه در شهرهای اصفهان، کاشان، نجف آباد، شهرضا، لنجان و خوانسار راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه فضای فیزیکی اغلب دبیرستان های صدرا در سطح استان وضعیت مطلوب را ندارد، گفت: ضروری است با توجه به نقش این مراکز در تربیت نیروی انسانی متدین و متعهد به مبانی اسلام و نظام و همچنین رتبه های ممتاز دانش آموزان این مدارس در سطح کشور، خیرین مدرسه‌ساز به یاری سازمان تبلیغات اسلامی بشتابند.

حجت‌الاسلام جمعیت بانوان فرهیخته را نیز گروه هدف سازمان تبلیغات اسلامی خواند و گفت: این جمعیت تشکلی است که به صورت انتخابی از میان بانوان تحصیل‌کرده و صاحبنظر در امور فرهنگی و دارای مسئولیت‌های اجتماعی شکل‌گرفته است که هر ماه نشست‌های تخصصی متوالی برگزار می‌کنند و پیگیر امور جامعه، در حوزه زن و خانواده هستند.

وی همچنین به ساخت خانه های عالم در سطح استان اصفهان اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته و با همت مسئولان وقت استان و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی، ۲۵۰ باب خانه عالم به صورت رسمی توسط اداره کل تبلیغات اسلامی مورد بهره برداری قرار گرفته و در سال گذشته نیز تکمیل، تعمیر و تجهیز ۱۲۱ باب از آن انجام شد.

اروجی به بیان معضلات و مشکلات سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری پرداخت و خاطرنشان کرد: استان اصفهان در سطح کشور یکی از استان های پیشتاز در عرصه فرهنگ دینی و درجه اول مطرح است ولی از لحاظ اعتبارات استانی در رتبه استان‌های درجه سوم قرار دارد.

وی در پایان افزود: ظرفیت های فرهنگی و مذهبی استان اصفهان قابلیت شکوفا شدن در سطح بین المللی را دارند و می‌طلبد همه مسئولان، اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان را یاری کنند تا در حوزه های مختلف در حد و اندازه این دیار ولایتمدار عرض اندام کند.