عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دیدار با کارکنان تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: تقویت بنیه اعتقادی جوانان نیازمند مهندسی فرهنگی چهره به چهره است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجتالاسلام احمد سالک ۲ تیرماه در نشست ماهانه کارکنان تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه وضعیت بودجه فرهنگی کشور نسبت به کلِ بودجه، بسیار ناچیز است، اظهار داشت: بودجه فرهنگی نسبت به بودجه ۹۷۸ هزار میلیارد تومانی سال ۹۵ کشور ۲/۱ درصد و نسبت به بودجه عمومی ۵/۳ درصد است و به یک معنا حدود ۶هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: این بودجه به دو بخش دستگاه های فرهنگی حاکمیتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، میراث فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان و غیره و بخش دیگر نهادهای فعال و خودجوش فرهنگی مردمی اختصاص داده میشود.
عو کمیسیون فرهنگی مجس با بیان اینکه بالغ بر ۳۰۰ نهاد خودجوش فرهنگی مردمی در سطح کشور فعال بوده و سد محکمی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن هستند، گفت: امسال در بودجه ۹۵، بند ۵۰ جدول ۱۷ که اختصاص به این ۳۰۰ دستگاه دارد، از سوی دولت حذف شد.
وی تصریح کرد: حذف این بند از بودجه توقف فعالیت این نهادهای فرهنگی مردمی را به دنبال دارد و در حقیقت با این اقدام میدان به دست دشمنان اسلام و وهابیت افتاده است.
حجتالاسلام سالک به سیاست های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: چهار اصل احیاء مطالبات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، تقویت زیرساخت های فرهنگی کشور، تقویت مراکز تحقیق و پژوهش دینی و حمایت از جوانان مومن، انقلابی و فعال خودجوش در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار دارد.
وی قانون صدا و سیما، امر به معروف و نهی از منکر، مسجد محوری، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را از جمله فعالیت های کمیسیون فرهنگی مجلس در راستای اصل احیاء مطالبات بیان کرد و افزود: با مطالعات و رصدی که در بخش مساجد انجام گرفت از بین ۷۰ هزار مسجد در سطح کشور نیمی از آن بهویژه مساجد شیعه روحانی ندارند؛ از طرفی شهرکهای ادواری مانند مسکن مهر که هیچ ساختار فرهنگی برای آنان پیش بینی نشده است نیز، نیاز به ۴۰ هزار مسجد دارد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی حوزه های علمیه، امور قرآنی و هنر را سه زیرساخت مهم فرهنگی برشمرد و با تاکید بر تقویت مراکز تحقیق و پژوهش با قید دینی گفت: اینگونه مراکز در کشور کم است و بهتر است بگوییم که اصلا نداریم و لذا در تلاش هستیم تا در کنار هر مسجد یک مرکز تحقیق و پژوهش با محوریت روحانیون دایر شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عدم ساماندهی مدیریت فرهنگی کشور را یکی از موضوعات مهم ولنگاری فرهنگی بیان کرد و گفت: بیش از ۸۰ دستگاه فرهنگی در کشور وجود دارد که برخی کارهای موازی متعددی انجام می دهند ولی دلخوش به این هستیم که دستگاه های متعدد میدان هایی از فعالیت های فرهنگی را مدیریت میکنند که خود برای کشور دارای برکت است.
سالک افزود: ضروری است سازمان تبلیغات اسلامی مقوله ولنگاری فرهنگی را به صورت ریشهای مورد مطالعه و بررسی قرار داده و اگر اصول و راهکارهایی برای آن وجود دارد، ارائه دهد.
وی با اشاره به وجود ۳۴۸ ماهواره سراسری در جهان گفت: از این تعداد ۱۱۷ ماهواره در ایران قابل دریافت است که هر کدام از آنها هزاران شبکه تلویزیونی را پوشش داده و موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، خانواده، قومیت ها، درگیری ادیان و اختلافات شیعه و سنی را علیه انقلاب اسلامی دنبال میکنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن معرفی نام برخی از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای و موضوع فعالیت آنان گفت: دشمن برای تضعیف نمودن اعتقادات مردم بهویژه جوانان کشور موضوعات بی اساس همچون اختلافات شیعه و سنی در مورد مفسر قرآن، عجز ائمه اطهار(ع) از حفاظت خود، بدعت اصول افکار شیعه، تنوع مهدی در مذهب شیعه، تشیع حزب یهودی، انواع مصادیق شرک در میان شیعیان، مقایسه جایگاه زن در اسلام و مسیحیت، سکولاریسم و غیره را از طریق این شبکه ها مطرح میکند.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از زندانیان به دلیل ضعف اعتقادی به مسیرهای اشتباه کشیدهاند، گفت: در زمان گذشته روحانیون و علمای دین ارتباط نزدیک با خانوادهها داشتند و از این طریق جوانان پاسخ سوالات دینی و مسائل فکری خود را دریافت میکردند.
حجتالاسلام سالک تاکید کرد: در زمانه کنونی نیز برای تقویت بنیه اعتقادی جوانان نیاز به مهندسی فرهنگی چهره به چهره داریم و اگر به دنبال این مهندسی نرویم، نه تنها پاسخگوی شبهات دینی نخواهیم بود بلکه در جذب جوانان نیز با مشکل روبرو میشویم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش سازمان تبلیغات اسلامی و فعالیت های این نهاد مقدس اشاره کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نهادهای فرهنگیِ قویِ کشور است که وضعیت آن از نظر اعتبار مالی خوب نیست و اعتقاد بنده این است که در این شرایط باید برای ایجاد شادابی و انگیزه بیشتر، فعالیت های خود را اولویتبندی کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم با بیان اینکه فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی در بخش امور قرآنی در جامعه مشهود است، بر تمرکز فعالیتهای فرهنگی و توجه به خروجی کارها تاکید کرد.
وی در پاسخ به سوال یکی از کارکنان تبلیغات اسلامی استان مبنی بر اینکه چرا اقبال نمایندگان مجلس برای شرکت در کمیسیون فرهنگی کم است، گفت: سر و کار داشتن کمیسیون فرهنگی با فکر و اندیشه و نه ابزار و ماشین آلات، سرعت رسیدن به خروجیها در کمیسیون های دیگر و مشهود بودن آن، عدم نگاه و شناخت درست نسبت به فرهنگ و نگاه منطقهای نمایندگان از جمله این عوامل است.
در ابتدای این نشست حجتالاسلام اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ضمن تشریح وظایف سازمان تبلیغات اسلامی در بخشهای مختلف قرآنی، شبکه تبلیغ دین، تشکلهای دینی، مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا و جمعیت بانوان فرهیخته گفت: هر شخصیت حقیقی و حقوقی که به نوعی در کسوت تبلیغ دین فعالیت میکند از سازمان تبلیغات اسلامی متوقع است، در صورتی که امکانات و اعتبارات متناسب با استان اصفهان بهعنوان یکی از استانهای درجه اول کشور، برای مدیریت و نظارت راهبردی امور تبلیغ دین وجود ندارد.