مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تشریح شرط فقهی احتمال تاثیر در امر به معروف و نهی از منکر گفت: این دو فریضه واجب الهی، هیچ‌گاه تعطیل‌بردار نیست، بلکه آن شیوه‌ای که مترتب تاثیر نباشد، تعطیل است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام اروجی ۱ تیرماه در مراسم جشن میلاد کریم اهل بیت(ع) در شهر کوهپایه ضمن تبریک نیمه ماه رمضان سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن(ع) مصداق بارز دیگر دوستی بودند و هیچ‌گاه نسبت به احوالات فقرا غافل نبودند، تا جایی که در روایت آمده است ایشان چندین بار تمام دارایی خودشان را انفاق کردند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات گفت: تعداد ده‌ها آیه قرآن و صدها روایتی که از ائمه معصومین(ع) در خصوص امر به معروف و نهی از منکر وارد شده است، اهمیت و ویژگی ممتاز این فریضه در مقایسه با سایر فروع دین را نشان می‌دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: این فریضه الهی آنقدر اهمیت دارد که حضرت علی(ع) آن را یکی از واجب‌های با عظمت الهی می‌داند که به واسطه آن سایر واجبات در جامعه احیاء شده و ترک آن عقوبت در دنیا و آخرت را به همراه دارد.

حجت‌الاسلام اروجی با بیان اینکه یکی از شرط های وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تاثیر بیان شده است، خاطر نشان کرد: متاسفانه در شرایط فعلی جامعه، یکی از دلایلی که قشر متدین و دلسوز، نسبت به امر به معروف و نهی از منکر منفعل شده است، عدم تبیین درست شرط فقهی احتمال تاثیر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری به بهانه این شرط واجب، امر به معروف و نهی از منکر را کنار گذاشته‌اند، تصریح کرد: تا زمانی که منکر در جامعه وجود دارد و به معروف عمل نمی‌شود، امر به معروف و نهی از منکر واجب است.

وی با تشریح بیشتر شرط فقهی احتمال تاثیر در امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: البته آن شیوه‌ای از امر و نهی که مترتب تاثیر نباشد، آن شیوه تعطیل است، ولی وجوب امر به معروف و نهی از منکر، مادامی که منکر وجود دارد، همچنان به جای خود باقی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه متأسفانه این دو فریضه واجب الهی به فراموشی سپرده شده و بسیاری از مشکلات جامعه نیز از آن ناشی می‌شود، افزود: برای احیاء این فرایض الهی و همچنین جذب حداکثری جوانان، باید متدینین و اهالی مسجد که تکلیف بیشتری نسبت به دیگران دارند، از روش‌های عملی و معنوی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(علیهم السلام) مظهر رأفت الهی بودند، توصیه کرد: اگر مؤدب به آداب الهی و متخلّق به اخلاق الهی باشیم، همه تبلیغات و توطئه‌های دشمنان علیه اسلام ناب رنگ خواهد باخت.