مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: از ساعت ۲۰ روز سه شنبه ۱۵ فروردین ماه سامانه جامع ثبت‌نام الکترونیکی اعتکاف استان آماده ثبت نام علاقه‌مندان می‌باشد. 

حجت الاسلام رحمت‌الله اروجی پیش از ظهر روز سه شنبه ۱۵ فروردین ماه در نشست خبری ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رجب اظهار کرد: مقصود اصلی اعتکاف انقطاع از عالم ماده و وصل به عالم معنا و نزدیکی به معبود حقیقی است.

وی با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره افزود: در دین اسلام اعتکاف مورد تأکید پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم‌السلام بوده است و رسول گرامی اسلام خودشان در ایامی از سال مثل دهه آخر ماه مبارک رمضان در مسجد معتکف می‌شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اعتکاف قبل از انقلاب، تنها در شهرهای مذهبی چون قم و برای علما و اصحاب معرفت برگزار می‌شد، تصریح کرد: مراسم معنوی اعتکاف بعد از انقلاب از رویش‌های انقلاب بود که با استقبال کم نظیر جوانان و دانشجویان مواجه شد؛ وقتی یک حرکت فردی و عبادی در مکانی عمومی چون مسجد با کثرت استقبال مواجه می‌شود، سنت اعتکاف را به یک پدیده اجتماعی تبدیل می‌کند که البته نیازمند نظم و مقررات پایدار است.

حجت الاسلام اروجی سازمان تبلیغات اسلامی را متولی نظارت، ساماندهی و هدایت راهبردی فعالیت‌های مذهبی در کشور دانست و گفت: ستاد اعتکاف مجری و برگزارکننده مراسم معنوی اعتکاف نیست، بلکه اجرا به عهده دست اندرکاران و وظیفه نظارت، ساماندهی و هدایتگری راهبردی بر عهده ستاد می باشد.

وی با اشاره به تشکیل شورای راهبری اعتکاف استان اصفهان در سال گذشته خاطرنشان کرد: پیرو تصمیم این شورا سال گذشته پژوهش کاملا علمی با هدف شناخت نقاط ضعف، قوت و ظرفیت‌های اعتکاف استان در سطح ۵۷ مسجد شاخص به صورت مشاهده میدانی و اخذ پرسشنامه صورت گرفت و نتایج آن ظرف مدت سه ماه اعلام شد و با حضور مسئولان برگزاری اعتکاف در آن مساجد مورد تحلیل قرار گرفت.

حجت الاسلام اروجی از تصویب ساختار جامع ستادهای اعتکاف استان هم خبر داد و گفت: جهت دسترسی به داده‌های آماری یکپارچه و منسجم از معتکفان، سامانه جامع ثبت‌نام الکترونیکی اعتکاف در استان راه اندازی شد که سال گذشته نسخه آزمایشی آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۵۳۰ مسجد در استان اصفهان پذیرای بیش از ۸۰ هزار معتکف بودند که درصد حضور خواهران بیش از برادران بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان حسن سلیقه و اشراف علما در مراسم معنوی اعتکاف استان اصفهان را موجب کیفیت بخشی به این امر ذکر کرد و افزود: سال گذشته برای اولین بار تجربه اعتکاف مختص دانش‌آموزان را داشتیم و رضایت ۹۰ درصدی معتکفان در برخی مساجد را شاهد بودیم.

حجت الاسلام اروجی با اشاره به برگزاری اعتکاف در مساجد محلات، دانشگاه‌ها و برخی بقاع متبرکه تصریح کرد: شورای راهبردی اعتکاف استان امسال مصوب کرد تا پژوهشی تحت عنوان احصاء شاخصهای اعتکاف مطلوب در دستور کار قرار گیرد تا ارزیابی کم و کیف برگزاری اعتکاف در مساجد بر مبنای شاخصهای از پیش تعیین شده و مستند و موثق صورت پذیرد.

وی یادآور شد: از ساعت ۸ امشب سامانه جامع ثبت‌نام الکترونیکی اعتکاف با همکاری یکی از پیام‌رسانهای داخلی به نشانی akefin.com راه‌اندازی می‌شود که اطلاعات کلیه مساجد استان به همراه شرایط ویژه، مبلغ پرداختی و ظرفیت باقی مانده و حتی بستر پرداخت از طریق درگاه اینترنتی قابل مشاهده است و برای اولین بار با چنین کیفیتی در سطح استانی بارگذاری شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: بیش از ۵۶۰ مسجد برای استفاده از این سامانه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این سامانه تا ۲۱ فروردین یک روز قبل از شروع مراسم اعتکاف پذیرای ثبت‌نام کنندگان است، افزود: با توجه به سهولت در امر ثبت‌نام پیش‌بینی می‌شود آمار معتکفان در استان اصفهان نسبت  به سال گذشته رشد ۱۰ الی ۲۰ درصدی داشته باشد.

حجت الاسلام اروجی با توجه به نیاز معتکفان به دسترسی به مناسک و احکام شرعی این عمل عبادی تأکید کرد: امسال کتابچه بال پرواز در تیراژ ۸۰ هزار نسخه به قلم حجت الاسلام سید محمود هاشمی دهسرخی آماده شده که روز اول مراسم به معتکفان اهدا می‌شود تا از هر آنچه یک مسلمان درباره مناسک اعتکاف نیاز دارد، مطلع شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: طرح با قرآن در زلال اعتکاف هم توسط دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی با هدف تصحیح قرائت نماز معتکفان و آشنایی با شیوه‌های اصلاح تجوید نماز و برگزاری مطلوب مراسم ختم قرآن در سطح مساجد اعتکاف پیش‌بینی شده است.

وی تأکید کرد: ادارات تبلیغات اسلامی استان اصفهان آمادگی اعزام مبلغان متخصص در امر مشاوره، فضای مجازی و مباحث اعتقادی را دارند؛ همان طور که سال گذشته نزدیک ۱۰۰ مبلغ به مساجد اعتکاف در استان اصفهان اعزام شد.

حجت الاسلام اروجی اظهار کرد: تلاش برگزارکنندگان مراسم اعتکاف بر این باشد که با کثرت برنامه‌های جنبی خلوت معتکفان را برهم نزنند و همچنین دقت و هوشیاری به خرج دهند که مساجد محل برگزاری، بستر تبلیغات جناح خاص یا اشخاص برای انتخابات قرار نگیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه کل مساجد شهر اصفهان در مراسم اعتکاف ۷۰ مسجد می باشد، خاطرنشان کرد: دریافت مبلغ یکسان در همه مساجد امکان‌پذیر نیست به این خاطر که ممکن است مسجدی یک بانی پیدا کند که هزینه‌ها را تقبّل کند و یا اینکه امکانات متفاوتی برای برگزاری اعتکاف نیاز داشته باشد؛ هیچ بودجه‌ای برای مراسم اعتکاف در هیچ دستگاهی تعریف نشده و همواره به صورت مردمی برگزار شده است.