عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: وظیفه مفسّران قرآن ارائه محتوای قرآنی متناسب با نیاز و درک مردم است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور ۳۱ فروردین در همایش مفسران قرآن کریم اصفهان با اشاره به ضرورت تمرکز روی گونه‌ای از تفسیر قرآن که سبب تحول مردم می‌شود، اظهارکرد: قرآن کریم کتاب تحول است و بیشتر تلاش و فعالیت ما باید معطوف به انتقال مفاهیم و معارف غنی قرآن مجید شود.

وی افزود: امامت در اندیشه اسلامی به این معناست که شخصی بزرگ با برداشتی که از قرآن دارد در میان مردم حضور یافته، بیماری‌ها و ریشه‌های این بیماری‌ها را شناسایی کند و برای آن یک برنامه درمانی ارائه کند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور با بیان اینکه اساس قرآن این است که پیامبر(ص) به کمک آن روند خروج مردم از تاریکی و ظلمت به نور و روشنایی را مدیریت کند، گفت: وظیفه پیامبر(ص) نشان دادن راه نیست بلکه کمک به مردم است تا خود راه حق وحقیقت را پیدا کنند، پیامبر(ص) روند مدیریت این هدایت مردمی را عهده‌دار بود.

وی عنوان داشت: روحانیون و مبلغان باید این ظرفیت را در خود داشته باشند که با شناخت صحیح و کامل از مردم، راه حق را با کمک خود مردم بیابند و آن را طی کنند.

بهجت‌پور اضافه کرد: قرآن کریم ظرفیت بالایی در ایجاد تحول دارد، این مصحف شریف زمانی و در منطقه‌ای به پیامبر(ص) نازل شد که ۴ تمدن بزرگ از جمله تمدن ایران و روم در کنار این مردم جاهل و مشرک و لجوج حضور داشتند اما ظرف مدت ۲۳ سال چنان تحولی ایجاد کرد که مردم شبه‌جزیره بر همه تمدنهای عصر خود فائق آمدند.

وی با اشاره به سختی‌های ایجاد تغییر و تحول در جوامع یادآور شد: ممکن است بتوانیم یک فرد مشرک را موحد کنیم اما ساخت یک جامعه موحد، شجاع، نترس و زیرک کار ساده‌ای نیست.

مدرس عالی حوزه علمیه استوارسازی مردم را کار پیچیده و مشکلی دانست و بیان داشت: علما و روحانیون که کانون انتقال معارف به مردم هستند به دلیل روش‌شناسی صحیحی که ندارند، تبدیل به سلسله موعظه‌گر شده‌اند، در حالی که با پند و نصیحت صرف، کاری درست نمی‌شود و نیاز به تکنیک و روشهای رواج فضیلت در جامعه است.

وی تصریح کرد: در نزول تدریجی قرآن کریم می‌توان به راحتی تکنیک مشاوره دادن به مردم را یافت، برای نشر ارزش پوشش و حیا در جامعه نیاز به یک سلسه تکنیک عملی است که در قرآن کریم نیز قبل از بیان فضیلت پاکدامنی، پیش‌زمینه‌هایی آمده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به لزوم عابد شدن مردم جامعه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم به طور طبیعی و بدون هزینه‌های گزاف، مردم آلودگیهای جنسی را کنار بگذارند، باید عابد شوند.

وی ادامه داد: مردم باید عبادتشان برای خدا و بر محور رحمانیت خداوند باشد، حضرت مریم(س) زمانی که با آن فرشته مواجه شد و گمان کرد که او یک مرد است فرمود به خدای مهربان و رحیم پناه می‌برم.

این مفسر قرآن متذکر شد: حضرت یوسف(ع) نیز زمانی توانست از فتنه گناه جنسی زلیخا جان سالم به در ببرد که خدا را با نام رحمان و رحیمی یاد کرد؛ این اشارات قرآنی راه حل به ما می‌دهد که برای رهایی از گناه جنسی نیاز به یاد خدا با صفت رحمانیت اوست.

وی ابراز داشت: همه تلاش شیطان این است که توفیق شکر نعمت را از بندگان بگیرد تا بتواند آنها را آلوده مسائل و گناهان جنسی کند؛ با ماهواره نمی‌توان جنگید چون آوردن و بردن آن دست ما نیست اما وظیفه ما این است کاری کنیم که مردم خود با اختیار خویش به سراغ آن نروند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور با اشاره به سرگذشت قوم لوط تأکید کرد: قرآن کریم علت انحطاط قوم لوط را زیاده‌روی و افراط در مسائل جنسی حتی حلال و مشروع عنوان می‌کند؛ به همین روست که توصیه شده ارتباطات جنسی مشروع هم باید به حد کفایت و نیاز باشد و در آن زیاده‌روی نشود چراکه زیاده‌روی و اسراف در این خصوص سبب انحراف می‌شود.

وی در پایان گفت: با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های اسلامی باید مردم را صابر کرد؛ با حرف زدن و نصیحت کردن مردم صرفاً معنای صبر را می‌فهمند؛ وظیفه یک مبلغ ارائه ترجمه تفسیری است که در اختیار مردم قرار دهد و متناسب با نیاز و درک مردم آن‌ها را از سفره قرآن کریم بهره‌مند کند.