به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام رحمت الله اروجی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در آیین تجلیل از خادمین اعتکاف و معتکفین شهرستان آران و بیدگل اعتکاف را از رویشهای انقلاب اسلامی خواند و با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره بقره گفت: خداوند در این آیه به حقیقت ابراهیم و اسماعیل نبی(ع) فرمان می دهد که خانه خویش را برای نمازگزاران و معتکفان مهیّا نماید و این نشانه عظمت کار خادمین اعتکاف در درگاه الهی است.

وی با تأکید بر اینکه ستاد برگزاری اعتکاف و اداره تبلیغات اسلامی مدّعی اجرای اعتکاف نیست، خاطر نشان کرد: اعتکاف عملی کاملا فردی است و در مباحث رابطه فرد با خدا تعریف می‌شود، اما شرط اعتکاف، برگزاری این عمل فردی در مسجد به‌عنوان یک مکان عمومی است.

اروجی در ادامه افزود: مجریان اصلی اعتکاف در حقیقت کسانی هستند که با تأسی از سیره حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل و هاجر این آیین معنوی را در مساجد برپا می‌کنند، اما با توجه به کثرت حضور معتکفین در مسجد، این عمل عبادی به یک پدیده اجتماعی تبدیل می‌شود، از سوی دیگر هیچ جمعیت اجتماعی بدون نظم و انضباط و رعایت بایدها و نبایدها پایدار نمی ماند؛ به همین دلیل، حاکمیت جامعه اسلامی رسالت ساماندهی اعتکاف را بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی نهاده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: این سازمان در مقام نظارت، هدایتگری راهبردی و تبلیغ این سنت نبوی فعال است و در همین راستا مسئولیت اداره ستاد اعتکاف در سراسر کشور، به سازمان تبلیغات اسلامی تفویض شده است.

حجت‌الاسلام اروجی با اشاره به راه اندازی کاملترین سامانه جامع ثبت نام اعتکاف کشور در استان اصفهان خاطر نشان کرد: تصمیم راه اندازی و ثبت اطلاعات معتکفین در این سامانه در شورای راهبردی اعتکاف استان اتخاذ شد و یکی از اثرات مثبت آن ایجاد شبکه ارتباطی مستمر با معتکفین است.

وی افزود: از جمله دغدغه های متولیان و همچنین معتکفین در سالهای گذشته این بود که پس از پایان اعتکاف، ارتباطی بین جامعه معتکفین وجود نداشت، اما با راه اندازی این سامانه، معتکفین با دعوت به کانال عاکفین از طریق یکی از پیام رسانهای داخلی، ارتباط مستمر خود را با یکدیگر و با ستاد حفظ می‌کنند.

اروجی به پژوهش میدانی در ۵۷ مسجد منتخب استان در اعتکاف سال گذشته اشاره کرد و گفت: در پژوهش انجام شده نقاط ضعف و قوت مساجد بررسی و نتیجه آن ظرف مدت سه ماه جمع بندی و احصا شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تقدیر از خادمان و خیّران اعتکاف شهرستان آران و بیدگل تصریح کرد: این شهرستان در برگزاری اعتکاف، هم از لحاظ تعداد معتکفین به نسبت جمعیت و هم از لحاظ کیفی از شهرستانهای ممتاز کشور است.

حجت‌الاسلام اروجی افزود: آران و بیدگل، مهد گرانقدر و ذی‌جود امامزادگان لازم التعظیمی همچون امامزاده هلال بن علی(ع) و قاسم بن علی النقی(ع) است که بر تارک سرزمین ایران می درخشند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به آغاز تبلیغات انتخابات جاری اشاره کرد و گفت: مبادا در بحبوحه انتخابات از لحظات معنوی شعبان و رمضان و فضیلت این دو ماه پربرکت غافل شویم.

حجت‌الاسلام اروجی با اشاره به اینکه محبوبترین بنده نزد خدا، بنده ای است که از سنت پیامبر (ص) پیروی می‌کند، افزود: رفتار پیامبر(ص) در عرصه اجتماعی، باید الگوی همگان در مسائل فردی و اجتماعی باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: مراقب باشیم در انتخابات از سیره و سنت نبوی عدول نکنیم و از شایعه پراکنی و هتک حرمت و بد اخلاقی انتخاباتی بپرهیزیم و این درسی است که باید از مکتب پیامبر(ص) بیاموزیم.

حجت‌الاسلام رحمت الله اروجی، بی تفاوتی نسبت به حضور در انتخابات را خطرناک خواند و افزود: وحدت و انسجام، یکدلی و حضور پرشور، بیت الغزل انتخابات است و همه برای حضور پرشور در این آزمون، تلاش نموده و با بصیرت ولایی کسی را که از همه خالصتر و به اصول و ارزشهای انقلاب وفادارتر و کارآمدتر باشد را انتخاب کنیم.

نخستین همایش تجلیل از خادمین اعتکاف و معتکفین شهرستان آران و بیدگل همزمان با مبعث رسول اکرم(ص)، به همت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آران و بیدگل در سالن اجتماعات کانون سردار شهید قاسم عربیان این شهرستان برگزار شد.