به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، گردهمایی مسئولان هیئات مذهبی شهر اصفهان شنبه ۱۹ اسفندماه با حضور و سخنرانی آیت الله طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان، حجت الاسلام اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی، معین رئیس شورای اسلامی، نوروزی شهردار اصفهان در مجموعه هشت بهشت برگزار شد. 

رونق مساجد در اولویت هیئات مذهبی قرار بگیرد

در این مراسم آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد گفت: لذت معنویات، ماندگار و دائمی است اما عشق مادی، لحظه‌ای است و حتی در برخی موارد پشیمانی هم به بار می‌آورد و امیدوارم مسئولان شهری و استانی در برگزاری جلسات مشابه این جلسه که هیچ‌گونه نشانه‌ای خلاف دین در آن نیست، تلاش کنند.

وی با تاکید بر اینکه رونق مساجد باید در اولویت هیئات مذهبی قرار بگیرد، افزود: یک رکعت نماز در مسجد محله، برابر با ۲۵ رکعت است لذا باید به همراه فرزندان خود به مسجد برویم چون فرزندان به صورت عملی از والدین الگوبرداری می‌کنند.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم هیئت‌های مذهبی مبلغی را به صورت ماهانه از اعضای خود در قالب انفاق بگیرند و به نیازمندان پرداخت کنند.

هیئت‌های مذهبی اصیل‌ترین و موثرترین تشکل مردم نهاد هستند

حجت الاسلام رحمت الله اروجی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان نیز در سخنانی ضمن عرض تبریک میلاد حضرت زهرا(س) اظهار کرد: باعث افتخار است که در شهر ولایتمدار اصفهان شاهد برپایی چنین مجالسی با وحدت و همدلی هیئت‌های مذهبی هستیم.

وی ادامه داد: آنچه موجب پیروی از اهل‌بیت می‌شود کشش قلبی است؛ اهل‌بیت(ع) برگزیدگان خداوند هستند که همدلی با آن‌ها و برخورداری از محبت آن‌ها باعث اطاعت دینی می‌شود.

حجت الاسلام اروجی گفت: همچنان که ایام عاشورا موجب شکوفایی دین است، ایام شادمانی اهل‌بیت (ع) نیز موجب خوشنودی خداوند است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: اصیل ترین و موثرترین تشکل مردم نهاد در جامعه، هیئت‌های مذهبی هستند و نقش آن‌ها در انقلاب اسلامی و پیروزی جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست و حتی به‌طور قطع می‌توان گفت که تمامی شهدای مدافع حرم، عضو هیئات مذهبی بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این جامعه اصیل حرکت بخش است و ما نیز امیدواریم در عمل در خدمت همه هیئت‌های مذهبی باشیم تا از ظرفیت‌های مذهبی بیشتر استفاده شود.

هیئت‌های مذهبی مقید به الزامات دینی هستند

فتح الله معین رییس شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این گردهمایی گفت: وظیفه همه مسئولان شهری قدردانی از کسانی است که بار گران‌سنگ تعظیم شعائر اسلامی را به دوش می‌کشند زیرا نقش این افراد در تاریخ تشیّع فراموش نشدنی است.

 وی ادامه داد: هیئت‌های مذهبی جمع کثیری را در ایام مختلف مناسبت‌های مذهبی مدیریت می‌کنند که البته این امر برای رضایت خداوند و خشنودی ائمه اطهار(ع) است و هرساله باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرند، اگرچه معامله اصلی این هیئت‌ها با خداوند بوده است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: معتقدیم که حضرت زهرا(س) رحمت خداوند بوده که بر ما عنایت شده است بنابراین باید تلاش کنیم از وجود ایشان بیش ‌از پیش بهره‌مند شویم.

معین با بیان اینکه اصفهان را شهر علم، فضیلت و دانش و دوستداران ائمه (ع) می‌دانیم، گفت: هیئت‌های مذهبی اصفهان مقید بر رعایت قواعد شرعی و الزاماتی هستند که در دین مبین اسلام به آن تاکید شده است و امیدواریم این جلسه گام موثری در تثبیت و پیگیری سنت‌های حسنه باشد.

هیئات مذهبی در اصلاح جامعه نقش موثر دارند

در ادامه قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران هیئات مذهبی و تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی(ره) گفت:  امیدوارم این جلسه، زمینه‌ای برای برگزاری جلسات متحد مذهبی و تشکیل هیئت‌های مذهبی باشد.

وی افزود: گردهمایی منسجم راه را برای بیان شعائر مذهبی هموار خواهد کرد و در همین راستا کلید مکان مناسبی را نیز در این جلسه در اختیار هیئت‌ها قرار می‌دهیم.

شهردار اصفهان افزود: هیئت‌های مذهبی باید به دور از خرافه نقش اجتماعی خود را ایفا کنند چرا که در دل مردم خانه کرده‌اند، مخاطبان متدینی دارند و می‌توانند با مداحی و برپایی مراسم دینی، نقش مهمی در اصلاح جامعه داشته باشند.

نوروزی تصریح کرد: هیئت‌های مذهبی باید با بیان حقایق و پرهیز از هرگونه خرافه و عدم سوء استفاده از موقعیت خود، هدایت‌گر زنان و مردان جامعه باشند و از این موقعیت بیش از پیش استفاده کنند، زیرا هر گامی که در مسیر هدایت انسان‌ها برداشته شود نزد خدا محفوظ است.

ظرفیت بالقوه هیئات مذهبی مورد غفلت واقع شده است

در این نشست همچنین سید رضا اخروی رییس شورای هیئت‌های مذهبی اصفهان به ثبت و صدور مجوز فعالیت ۱۲۰۰ هیئت مذهبی آقایان و ۲۵۰ هیئت مذهبی بانوان در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: سه موضوع قرآن محوری، فعالیت‌های فرهنگی و توجه به نسل جوان در دستور کار این شورا طی پنج سال اخیر بوده است.

وی عنوان کرد: عمده ظرفیت‌های بالقوه هیئت‌ها، فعالیت‌های فرهنگی است که مورد غفلت واقع شده است، بنابراین باید علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به این امر نیز توجه کنیم.

اخروی خاطرنشان کرد: مکان مناسبی نیز به تازگی از سوی شهرداری اصفهان برای شورای هیئت‌های مذهبی اصفهان به‌ منظور هم افزایی بیشتر این تشکل مردمی در نظر گرفته شده، که جای تقدیر و تشکر دارد.

تجلیل از ۳۰ جوان نخبه و اهدای کلید خانه هیئت‌های مذهبی 

در پایان این جلسه نشان جوان نخبه خادم الحسین(ع) از سوی شهردار و رییس شورای اسلامی شهر اصفهان به چند جوان نخبه اصفهانی اهدا شد. 

همچنین کلید خانه هیئت‌های مذهبی به صورت نمادین به رئیس و اعضای شورای هیئات مذهبی شهر اصفهان تحویل داده شد.

از نکات قابل توجه دیگر در این گردهمایی، حضور خادمان آستانه مقدسه حضرت زینب بنت موسی بن جعفر(ع) و استقبال آنان از مسئولان هیئات مذهبی با عود و اسپند، اجرای گروه سرود نوجوانان و مدیحه سرایی مداحان بود.