تلاوت تصویری

 


دریافت با کیفیت HD
حجم: 168 مگابایت؛ مدت زمان: 2 دقیقه 15 ثانیه 


ترجمه صوتی نمایشی

"برگرفته از نرم افزار فاخر طنین وحی تولید مرکز خدمات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان"

 

«دریافت نرم افزار طنین وحی»


  تفسیر مختصر آیات ۷۷ تا ۸۳ سوره بقره (صفحه ۱۲)

 

(آیه ۷۷)- در این آیه با صراحت مى‏گوید: «آیا اینها نمى‏دانند که خداوند از اسرار درون و برونشان آگاه است» (أَ وَ لا یَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ).

 

(آیه ۷۸ و ۷۹) شأن نزول:

جمعى از دانشمندان یهود اوصافى را که براى پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و اله در تورات آمده بود تغییر دادند و این تغییر به خاطر حفظ موقعیّت خود و منافعى بود که همه سال از ناحیه عوام به آنها مى‏رسید.

هنگامى که پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و اله مبعوث شد، و اوصاف او را با آنچه در تورات آمده بود مطابق دیدند ترسیدند که در صورت روشن شدن این واقعیّت منافع آنها در خطر قرار گیرد، لذا بجاى اوصاف واقعى مذکور در تورات، صفاتى بر ضدّ آن نوشتند.

عوام یهود که تا آن زمان کم و بیش صفات واقعى او را شنیده بودند، از علماى خود مى‏پرسیدند: آیا این همان پیامبر موعود نیست که بشارت ظهور او را مى‏دادید؟

آنها آیات تحریف شده تورات را بر آنها مى‏خواندند تا به این وسیله قانع شوند.

تفسیر:

نقشه‏هاى یهود براى استثمار عوام! در تعقیب آیات گذشته پیرامون خلافکاریهاى یهود، در اینجا جمعیّت آنها را به دو گروه مشخص تقسیم مى‏کند، «عوام» و «دانشمندان حیله‏گر» مى‏گوید: «گروهى از آنها افرادى هستند که از دانش بهره‏اى ندارند، و از کتاب خدا جز یک مشت خیالات و آرزوها نمى‏دانند، و تنها به پندارهایشان دل بسته‏اند» (وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتابَ إِلَّا أَمانِیَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ).

 

(آیه ۷۹)- دسته‏اى دیگر دانشمندان آنها بودند که حقایق را به سود خود تحریف مى‏کردند چنانکه قرآن مى‏گوید: «واى بر آنها که مطالب خود را به دست خود مى‏نویسند، و بعد مى‏گویند اینها از سوى خداست» (فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ).      

«و هدفشان این است که با این کار، بهاى کمى به دست آورند» (لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِیلًا). «واى بر آنها از آنچه با دست خود مى‏نویسند» (فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ).

«و واى بر آنها از آنچه با این خیانتها به دست مى‏آورند» (وَ وَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَکْسِبُونَ).

از جمله‏هاى اخیر این آیه بخوبى استفاده مى‏شود که آنها هم وسیله نامقدسى داشتند، و هم نتیجه نادرستى مى‏گرفتند.

 

(آیه ۸۰)- بلند پروازى و ادّعاهاى توخالى! قرآن در اینجا به یکى از گفته‏هاى بى‏اساس یهود که آنان را به خود مغرور ساخته و سر چشمه قسمتى از انحرافات آنها شده بود اشاره کرده و به آن پاسخ مى‏گوید، نخست مى‏فرماید: «آنها گفتند: هرگز آتش دوزخ، جز چند روزى به ما نخواهد رسید» (وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّاماً مَعْدُودَةً).

«بگو آیا پیمانى نزد خدا بسته‏اید که هرگز خداوند از پیمانش تخلّف نخواهد کرد یا این که چیزى را به خدا نسبت مى‏دهید که نمى‏دانید»؟! (قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ).

اعتقاد به برترى نژادى ملت یهود، و این که آنها تافته‏اى جدا بافته‏اند، و گنهکارانشان فقط چند روزى کیفر و مجازات مى‏بینند. سپس بهشت الهى براى ابد در اختیار آنان است این امتیاز طلبى با هیچ منطقى سازگار نیست. به هر حال آیه فوق، این پندار غلط را ابطال مى‏کند و مى‏گوید این گفتار شما از دو حال خارج نیست: یا باید عهد و پیمان خاصّى از خدا در این زمینه گرفته باشید- که نگرفته‏اید- و یا دروغ و تهمت به خدا مى‏بندید!

 

(آیه ۸۱)- در این آیه یک قانون کلى و عمومى را که از هر نظر منطقى است بیان مى‏کند مى‏گوید: «آرى! کسانى که تحصیل گناه کنند و آثار گناه سراسر وجودشان را بپوشاند آنها اهل دوزخند، و همیشه در آن خواهند بود» (بَلى‏ مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ).

مفهوم احاطه گناه این است که انسان آن قدر در گناه فرو رود که زندانى براى خود بسازد، زندانى که منافذ آن بسته باشد.

  

(آیه ۸۲)- و اما در مورد مؤمنان پرهیزگار، نیز یک قانون کلى و همگانى وجود دارد. چنانکه قرآن مى‏گوید: «کسانى که ایمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند آنها اصحاب بهشتند و جاودانه در آن خواهند بود» (وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیها خالِدُونَ).

 

نژاد پرستى یهود

- از این آیات استفاده مى‏شود که روح تبعیض نژادى یهود که امروز نیز در دنیا سر چشمه بدبختیهاى فراوان شده، از آن زمان در یهود بوده است، و امتیازات موهومى براى نژاد بنى اسرائیل قائل بوده‏اند، و متأسفانه بعد از گذشتن هزاران سال هنوز هم آن روحیه بر آنها حاکم است، و در واقع منشأ پیدایش کشور غاصب اسرائیل نیز همین روح نژاد پرستى است.

 (آیه ۸۳)- پیمان شکنان! در آیات گذشته نامى از پیمان بنى اسرائیل به میان آمد. در اینجا، قرآن مجید یهود را شدیدا مورد سرزنش قرار مى‏دهد که چرا این پیمانها را شکستند؟ و آنها را در برابر این نقض پیمان به رسوایى در این جهان و کیفر شدید در آن جهان تهدید مى‏کند.

در پیمان بنى اسرائیل این مطالب آمده است: ۱- توحید و پرستش خداوند یگانه، چنانکه نخستین جمله آیه مى‏گوید: «به یاد آورید زمانى را که از بنى اسرائیل پیمان گرفتیم جز اللّه (خداوند یگانه) را پرستش نکنید» و در برابر هیچ بتى سر تعظیم فرود نیاورید (وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ).

۲- «و نسبت به پدر و مادر نیکى کنید» (وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً).

۳- «نسبت به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان نیز به نیکى رفتار نمایید» (وَ ذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینِ).

۴- «و با سخنان نیکو با مردم سخن گویید» (وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً).

۵- «نماز را بر پا دارید» و در همه حال به خدا توجه داشته باشید (وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ).

۶- «در اداى زکات و حق محرومان، کوتاهى روا مدارید» (وَ آتُوا الزَّکاةَ).

«اما شما جز گروه اندکى سرپیچى کردید، و از وفاى به پیمان خود، روى گردان شدید» (ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ).

 

منبع: برگزیده تفسیر نمونه