تلاوت تصویری
دریافت با کیفیت HD
حجم: 168 مگابایت؛ مدت زمان: 2 دقیقه 15 ثانیه
ترجمه صوتی نمایشی
"برگرفته از نرم افزار فاخر طنین وحی تولید مرکز خدمات رایانهای حوزه علمیه اصفهان"
تفسیر مختصر آیات ۷۷ تا ۸۳ سوره بقره (صفحه ۱۲)
(آیه ۷۷)- در این آیه با صراحت مىگوید: «آیا اینها نمىدانند که خداوند از اسرار درون و برونشان آگاه است» (أَ وَ لا یَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما یُسِرُّونَ وَ ما یُعْلِنُونَ).
(آیه ۷۸ و ۷۹) شأن نزول:
جمعى از دانشمندان یهود اوصافى را که براى پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و اله در تورات آمده بود تغییر دادند و این تغییر به خاطر حفظ موقعیّت خود و منافعى بود که همه سال از ناحیه عوام به آنها مىرسید.
هنگامى که پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و اله مبعوث شد، و اوصاف او را با آنچه در تورات آمده بود مطابق دیدند ترسیدند که در صورت روشن شدن این واقعیّت منافع آنها در خطر قرار گیرد، لذا بجاى اوصاف واقعى مذکور در تورات، صفاتى بر ضدّ آن نوشتند.
عوام یهود که تا آن زمان کم و بیش صفات واقعى او را شنیده بودند، از علماى خود مىپرسیدند: آیا این همان پیامبر موعود نیست که بشارت ظهور او را مىدادید؟
آنها آیات تحریف شده تورات را بر آنها مىخواندند تا به این وسیله قانع شوند.
تفسیر:
نقشههاى یهود براى استثمار عوام! در تعقیب آیات گذشته پیرامون خلافکاریهاى یهود، در اینجا جمعیّت آنها را به دو گروه مشخص تقسیم مىکند، «عوام» و «دانشمندان حیلهگر» مىگوید: «گروهى از آنها افرادى هستند که از دانش بهرهاى ندارند، و از کتاب خدا جز یک مشت خیالات و آرزوها نمىدانند، و تنها به پندارهایشان دل بستهاند» (وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ الْکِتابَ إِلَّا أَمانِیَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ).
(آیه ۷۹)- دستهاى دیگر دانشمندان آنها بودند که حقایق را به سود خود تحریف مىکردند چنانکه قرآن مىگوید: «واى بر آنها که مطالب خود را به دست خود مىنویسند، و بعد مىگویند اینها از سوى خداست» (فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ).
«و هدفشان این است که با این کار، بهاى کمى به دست آورند» (لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِیلًا). «واى بر آنها از آنچه با دست خود مىنویسند» (فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ).
«و واى بر آنها از آنچه با این خیانتها به دست مىآورند» (وَ وَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَکْسِبُونَ).
از جملههاى اخیر این آیه بخوبى استفاده مىشود که آنها هم وسیله نامقدسى داشتند، و هم نتیجه نادرستى مىگرفتند.
(آیه ۸۰)- بلند پروازى و ادّعاهاى توخالى! قرآن در اینجا به یکى از گفتههاى بىاساس یهود که آنان را به خود مغرور ساخته و سر چشمه قسمتى از انحرافات آنها شده بود اشاره کرده و به آن پاسخ مىگوید، نخست مىفرماید: «آنها گفتند: هرگز آتش دوزخ، جز چند روزى به ما نخواهد رسید» (وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّاماً مَعْدُودَةً).
«بگو آیا پیمانى نزد خدا بستهاید که هرگز خداوند از پیمانش تخلّف نخواهد کرد یا این که چیزى را به خدا نسبت مىدهید که نمىدانید»؟! (قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ).
اعتقاد به برترى نژادى ملت یهود، و این که آنها تافتهاى جدا بافتهاند، و گنهکارانشان فقط چند روزى کیفر و مجازات مىبینند. سپس بهشت الهى براى ابد در اختیار آنان است این امتیاز طلبى با هیچ منطقى سازگار نیست. به هر حال آیه فوق، این پندار غلط را ابطال مىکند و مىگوید این گفتار شما از دو حال خارج نیست: یا باید عهد و پیمان خاصّى از خدا در این زمینه گرفته باشید- که نگرفتهاید- و یا دروغ و تهمت به خدا مىبندید!
(آیه ۸۱)- در این آیه یک قانون کلى و عمومى را که از هر نظر منطقى است بیان مىکند مىگوید: «آرى! کسانى که تحصیل گناه کنند و آثار گناه سراسر وجودشان را بپوشاند آنها اهل دوزخند، و همیشه در آن خواهند بود» (بَلى مَنْ کَسَبَ سَیِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُهُ فَأُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ).
مفهوم احاطه گناه این است که انسان آن قدر در گناه فرو رود که زندانى براى خود بسازد، زندانى که منافذ آن بسته باشد.
(آیه ۸۲)- و اما در مورد مؤمنان پرهیزگار، نیز یک قانون کلى و همگانى وجود دارد. چنانکه قرآن مىگوید: «کسانى که ایمان آوردهاند و عمل صالح انجام دادهاند آنها اصحاب بهشتند و جاودانه در آن خواهند بود» (وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیها خالِدُونَ).
نژاد پرستى یهود
- از این آیات استفاده مىشود که روح تبعیض نژادى یهود که امروز نیز در دنیا سر چشمه بدبختیهاى فراوان شده، از آن زمان در یهود بوده است، و امتیازات موهومى براى نژاد بنى اسرائیل قائل بودهاند، و متأسفانه بعد از گذشتن هزاران سال هنوز هم آن روحیه بر آنها حاکم است، و در واقع منشأ پیدایش کشور غاصب اسرائیل نیز همین روح نژاد پرستى است.
(آیه ۸۳)- پیمان شکنان! در آیات گذشته نامى از پیمان بنى اسرائیل به میان آمد. در اینجا، قرآن مجید یهود را شدیدا مورد سرزنش قرار مىدهد که چرا این پیمانها را شکستند؟ و آنها را در برابر این نقض پیمان به رسوایى در این جهان و کیفر شدید در آن جهان تهدید مىکند.
در پیمان بنى اسرائیل این مطالب آمده است: ۱- توحید و پرستش خداوند یگانه، چنانکه نخستین جمله آیه مىگوید: «به یاد آورید زمانى را که از بنى اسرائیل پیمان گرفتیم جز اللّه (خداوند یگانه) را پرستش نکنید» و در برابر هیچ بتى سر تعظیم فرود نیاورید (وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ).
۲- «و نسبت به پدر و مادر نیکى کنید» (وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً).
۳- «نسبت به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان نیز به نیکى رفتار نمایید» (وَ ذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینِ).
۴- «و با سخنان نیکو با مردم سخن گویید» (وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً).
۵- «نماز را بر پا دارید» و در همه حال به خدا توجه داشته باشید (وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ).
۶- «در اداى زکات و حق محرومان، کوتاهى روا مدارید» (وَ آتُوا الزَّکاةَ).
«اما شما جز گروه اندکى سرپیچى کردید، و از وفاى به پیمان خود، روى گردان شدید» (ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ).
منبع: برگزیده تفسیر نمونه