آیت الله سید احمد خاتمی در نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی در شهرکرد گفت: عشق و علاقه میان شاگرد و استاد باید از حوزه به مراکزآموزشی و دانشگاه ها صادر شود.

  

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، آیت‌الله احمد خاتمی سه شنبه بیست و هفتم مرداد ماه ۹۴ 
در جمع معلمین و فرهنگیان شهرکرد در سالن همایش بلاغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان، بابیان اینکه در عرصه آموزش‌ و پرورش دو نگاه تأثیرگذار بر رفتار اعم از نگاه شغلی و عشق به خدمت وجود دارد، عنوان داشت: نگاه شغلی آن است که معلم بگوید همه برای تأمین زندگی شغلی دارند و من هم‌شغلی به نام تعلیم دارم و این نگاهی مباح است ولی در آن عشق و حرارت و سوز نیست و معلم وظیفه خود را فقط آمدن و رفتن در وقت اداری می‌بیند.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در نگاه دوم که عشق به خدمت است و حرارت و همت برای ساختن انسان‌ها و 
رشد امانت‌هایی که به معلم محترم سپرده می‌شود وجود دارد و البته در آن قهرا نگاه شغلی هم هست ولی مقدار زیادی از آن عشق به خدمت می‌باشد و معلم  با این نگاه وقتی انحراف دانش‌آموز را می‌بیند نمی‌گوید به من چه ارتباطی دارد و دانش‌آموز را پاره تن خود می‌بیند که این نگاه انقلاب اسلامی است و آموزش‌ و پرورشی که بخواهد در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد دارای عنصر عشق به کار و خدمت است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه هویت دروس حوزه با آموزش‌وپرورش متفاوت است، اظهار کرد: آنچه 
می‌خواهیم از حوزه به مدارس و دانشگاه‌های ما صادر شود عشق و علاقه بین استاد و شاگرد است که کم‌نظیر است.
وی آنچه در تعلیم و تعلم مؤثر است را رابطه محبت و عشق به کار دانست و افزود: بنده از مشکلات معلمین و معیشت 
آن‌ها خبردارم ولی آنچه همه این‌ها را جبران می‌کند، عشق به کار است.

آیت‌الله احمد خاتمی اضافه کرد: آنچه از معلمین و مدیران انتظار داریم دمیدن روح عشق به کار است و در این صورت  بی‌مهری‌ها و مشکلات معیشت حل می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه آنچه از آموزش‌وپرورش انتظار است اینکه دانش‌آموزان عنصر دین داشته باشند، عنوان کرد: دین کشور را از بردگی حفظ می‌کند و کسی که دین به او عطا کنند خیر دنیا و آخرت به او داده‌شده است.
عضو هیئت‌رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امور تربیتی یک ضرورت در آموزش‌ و پرورش است، خاطرنشان کرد: هر معلم 
باید احساس دینی داشته و در خصوص امور تربیتی یک مربی باشد و بذر دین را معلمین ابتدایی در جان بچه‌ها عرضه می‌کنند و خدای‌ناکرده اگر معلمی در بی‌دینی بدمد، وانفسا است.
وی ابراز داشت: معلم و استادی که بی‌دینی را ترویج کند خائن به فرهنگ ملت است و خروجی انقلاب اسلامی باید دین باشد.
آیت‌الله سید احمد خاتمی با ابراز اینکه معلم شایسته می‌تواند شایسته‌ای را بپرورد که جامعه از عطرش بهره‌مند شود و
اگر معلم لاابالی و بی‌دین بود شاگردانش بی‌دین تربیت می‌شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ما شیوه‌های غیرمنطقی را تأیید نمی‌کنیم، یا آور گشت: دختری که در 
دبیرستان به حجابش بها نمی‌دهد، معلم می‌تواند با زبان مهر و استدلال در او تأثیرگذار باشد.
عضو هیئت‌رئیسه خبرگان رهبری پس از دین، بعد دوم در آموزش‌ و پرورش را عرصه سیاسی عنوان کرد و افزود: در آموزش‌وپرورش در عرصه سیاسی دو نگاه وجود دارد و یکی این است که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و ما کاری به آن‌ها نداریم و حکومت‌ها نیز زمانی قاجار و پهلوی بوده و لان جمهوری اسلامی است و ما کار خودمان را نمی‌کنیم و نگاه دوم این است که نظام جمهوری اسلامی همچون حکومت‌های دیگر نیست و پایگاه امام زمان (عج) است و امروز این نظام سکوی رشد اسلام در دنیا می‌باشد که در آموزش‌وپرورش اسلامی این نگاه دوم باید مطرح باشد.
وی اضافه کرد: نگاهی که در تراز جمهوری اسلامی است اینکه نظامی اسلامی با سرمایه دویست هزار شهید شکل‌گرفته که 
چشم‌ و چراغ اسلام در جهان است و هرکجا نام اسلام ناب محمدی می‌باشد نام ایران اسلامی می‌رود و انتظار امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و اسلام، پروریدن نسلی انقلابی و دلداده راه شهیدان است.
آیت‌الله سید احمد خاتمی با یادآوری اینک معلم ضدانقلاب در تراز جمهوری اسلامی نیست، اظهار کرد: نمی گوییم او را از 
نان خوردن بیندازند ولی حق لجن پراکنی در کلاس را ندارد و اگر یک کلمه حرف ضدانقلاب در کلاس گفت باید محاکمه شود و مدیران هم نباید مسامحه کنند و  چنین معلمی باید خدا را شکر کند که نظام جمهوری اسلامی تحملش کرده و اجازه  به کار به او داده است.
این استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه نظام اسلامی امانت شهیدان است، بیان داشت: دانش‌آموزان که از آموزش‌ و پرورش 
ما برمی‌خیزند نباید ضدانقلاب باشد وگرنه فردای قیامت جوابی برای بیش از دویست هزار شهید نداریم و عریان و بی‌پرده و صریح می‌گویم انقلابی بودن به اینکه دانش‌آموزان را به این جناح و آن جناح و این گروه و آن گروه گرده بزنیم نیست و انقلابی بودن یعنی در خط ولایت‌فقیه بودن و مدارس و مؤسسات آموزشی ما نباید خانه حزبی و تیمی این گروه و آن گروه باشد و امانت‌داری شایسته بودن این است که متدین و انقلابی بپرورید و بی‌تفاوتی درشان معلم ما نیست و ضدانقلابی گری نمک خوردن و نمکدان شکستن است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه امیدواریم آموزش‌ و پرورش ما همان‌طور که خوش درخشیده زین پس هم مایه امید نظام جمهوری اسلامی باشد، اظهار کرد: تمام دولت‌های بعد از انقلاب دغدغه معلمین را داشتند ولی در عرصه معیشت باید مقدورات دولت را هم لحاظ  کرد و مقدورات نظام آن‌طور نیست که خواسته‌های به‌حق همه نهادها را اجابت 
کند و ما بر این باوریم که معلمی شغل بسیار شریفی است و وظیفه نظام تعامل با معلمین جهت برخورداری از زندگی عزتمندانه است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نظام هماهنگ پرداخت‌ها، خاطرنشان کرد: نظام هماهنگ پرداخت حرف عادلانه 
عاقلانه‌ای است و زمانی مطرح شد ولی حال که وجود ندارد راهش تظاهرات خیابانی نیست و با این کار نظام هماهنگ اجرا نخواهد شد و آب به آسیاب ضدانقلاب هم ریخته می‌شود؛ و تعبیر آن‌ها تظاهرات علیه نظام است و برای رسیدن به‌حق باید از شیوه حق و نه ناحق استفاده نمود و معلمین با این تجمعات به حقشان نمی‌رسند و فقط آسیاب ضد نظام را به چرخش درآورده‌اند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: الحمدالله انقلاب اسلامی نهضتی بود که با شکل و هویت اسلام صورت گرفت و اسلام چهارچوب‌هایی دارد که باید اسلام را از آن‌ها گرفت و نه چهارچوب‌های خودساخته و برای نمونه گروه فرقان خودش را 
انقلابی معرفی می‌کرد ولی شهید مطهری با آن‌ها مخالفت می‌کرد و در اصل فرقان شعبه‌ای از جریان منافقین بود.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به موضوع انتقاد، یادآور گشت: انتقاد یعنی جدا کردن سره از ناسره و 
به معنای ارزیابی خوبی‌ها و بدی‌ها است و اگر با شیوه خودش انجام شود نه‌تنها ایرادی ندارد بلکه خدمت است و حتی اگر کسی به مقام معظم رهبری نقدی دارد راهش نوشتن آن به دفتر ایشان است تا آقا جواب دهند ولی برخی می‌خواهند حریم بشکنند و قصد تخریب دارند.
ایشان اضافه کرد: صحبتی که رهبری دارند اینکه نباید نقد تخریبی باشد و نهاد مجلس، قوه قضائیه و ریاست جمهوری زیر 
سؤال برود و مسئولین هم در نظام اسلامی فرشته نیستند و بشری مثل من و شما هستند و این‌طور نیست که هیچ‌وقت دروغ و خلاف واقع نگفته و لغزشی نکرده‌ایم.
آیت‌الله سید احمد خاتمی با اشاره به اینکه اگر قدرت کنترل نشود فساد می‌آورد، تصریح کرد: انسان وقتی خودش را مقتدر دید و احساس کرد کسی نمی‌تواند با او کاری داشته باشد طغیان می‌کند و باید بر قدرت نظارت دقیق باشد و مسئول را نباید رها کرد تا هر کاری می‌خواهد بکند و با اولین نقطه‌ضعف در رفتارش، باید برخورد کرد و نگذاشت گسترده شود.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: فسادهایی که کشف می‌شود در تراز جمهوری اسلامی نیست ولی معنای آن این نیست 
که این نظام اسلامی نیست.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه هیچ فسادی در تراز جمهوری اسلامی نیست، عنوان کرد: تا فساد 
دیده شد نمی‌توانیم بگوییم این نظام اسلامی نیست و وقتی این را می‌توانیم بگوییم که دستگاه قضایی برای برخی مفسدین حاشیه امن ایجاد کند که در این صورت خلاف شرع است.
امام‌جمعه موقت تهران در ادامه متذکر گشت: اصل فساد قابل‌انکار نیست ولی گاهی بزرگنمایی هم می‌شود و هیچ مفسدی نبایددر حاشیه امن قرار گیرد. حال در هر جایگاهی که باشد و خاک‌ریز اول  ما اجرای صد درصد اسلام است که آرزوی ما است ولی اگر نتوانستیم صد درصد آن را محقق سازیم نباید کل آن را رها کنیم.
ایشان بابیان اینکه امام (ره) و رهبری و  مسئولین عالی نظام دغدغه‌شان داشتن نظام سالمی است که فساد در آن نباشد، 
ابراز داشت: در نظام‌های کشورهای دیگر الا ماشاالله فساد هست و برای مثال گاهی می‌بینیم راننده اتوبوسی قبراق و ماشینش هم خوب است ولی در داخل آن پوست میوه ریخته‌اند و این اتوبوس به مقصد می‌رسد و آنجا آن را تمیز  می‌کنند ولی آنچه خطرناک است اینکه راننده معتاد و یا خودرویش معیوب باشد.
آیت‌الله سید احمد خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه ما باید کلیات نظام را حفظ کنیم و در پی آن باشیم که  ریخت‌وپاش‌ها نباشد، اظهار کرد: ما قبول نداریم جمهوری اسلامی به مسائل یمن کم‌توجه است و هواپیمای کمک‌رسانی به آنجا فرستادیم که باند فرود را  بمباران کردند و حتی کشتی کمک‌رسانی نیز به آنجا اعزام کردیم.
این استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه یادآور گشت: قانون اساسی ما اجازه ورود مستقیم به جنگ را نمی‌دهد. کشور مابعد از 
انقلاب اسلامی در امورات هیچ کشوری دخالت نداشته است و در امت مسلمین واحده است و نظام جمهوری اسلامی در حد توان کمک می‌کند.