مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: در راستای رصد وضعیت اعتکاف، طرح پژوهشی در ۸۰ مسجد اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام رحمت الله اروجی ۳۱ فروردین ماه در کارگاه آموزشی پژوهشگران و ارزیابان مراسم معنوی اعتکاف با بیان اینکه در حقیقت اعتکاف یک عبادت فردی است و در قالب عبادت فرد با خداوند تعریف می‌شود، افزود: البته وقتی این عبادت فردی با استقبال عمومی روبرو می‌شود، امر ساماندهی و برنامه‌ریزی ضرورت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی بدون داشتن آمار و اطلاعات دقیق و به‌روز، منجر به نتیجه نخواهد شد، گفت: پس از بررسی داده های موجود پیرامون اعتکاف، جای پژوهش دقیق و عالمانه نسبت به رصد وضعیت اعتکاف در سطح استان احساس می شد و لذا در شورای راهبردی اعتکاف استان و همچنین شورای فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی بسترهای اولیه آن فراهم شد و طرح نامه‌ای با عنوان احصاء نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدهای اعتکاف تدوین شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی با بیان اینکه امسال ۵۰۰ مسجد در سطح استان اصفهان میزبان معتکفین هستند، گفت: این طرح به صورت علمی و کاربردی توسط یکصد پژوهشگر در بیش از ۸۰ مسجد استان اصفهان اجرا می‌شود و نتایج آن برای اعتکاف‌های سال آینده در جشنواره استانی اعتکاف همراه با تقدیر از اعتکاف‌های برتر ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام اروجی در ادامه با بیان اینکه خدمت به معتکفین دارای ارزش و منزلت والا است، افزود: با توجه به آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره، خدمت به معتکفین مسجد تکلیفی بوده که خداوند برای پیامبرانش همچون ابراهیم و اسماعیل قرار داده است.

در ادامه این نشست حبیب الله اسداللهی کارشناس ارشد جامعه شناسی ارتباطات و مجری طرح پژوهشی اعتکاف به تشریح نحوه ارتباط پژوهشگران اعزامی به مساجد با معتکفان، تکمیل پرسش‌نامه، درج پاسخ‌ها و چگونگی تحلیل داده‌ها پرداخت.